Joulukaupan kiireisin sesonki on käsillä, sillä joulua edeltävä viikonloppu on perinteisesti ollut vilkasta aikaa.
Lisäksi monet kaupat ovat jo aloittaneet alennuskampanjoita. Joulun alun tarjouskampanjointia on esiintynyt muutaman vuoden ajan. Kehitystä on vauhdittanut muun muassa verkkokaupan yleistyminen.
Tänä vuonna joulumyyntiä varjostaa Kaupan liiton mukaan kuluttajien heikko taloustilanne ja entisestään heikentynyt ostovoima.
– Ennakoimme, että joulukaupan arvon lasku on 1,5 prosenttia viime vuodesta, sanoo Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala.
Joulukauppa lisää vähittäiskaupan keskimääräistä kuukausimyyntiä noin 700 miljoonalla eurolla. Erityisen merkittävä joulun myynti on esimerkiksi kirjojen ja kultasepäntuotteiden myynnille. Myös kodintekniikkaa ja leluja kääritään pukinkonttiin.
Erikois- ja tavaratalokaupalle joulukaupan onnistuminen on Kaupan liiton mukaan erittäin tärkeää.