Julkisiin kyyteihin suunnitellaan säästöjä taksialan sääntelyn purkamisesta.
Koulukyydit ja muut julkisen sektorin henkilökuljetukset ovat lisääntyneet rajusti. Syynä on palvelujen keskittyminen suuriin kuntakeskuksiin ja myös väestön ikääntyminen.
Liikenne- ja viestintäministeriössä arvioidaan, että taksiliikenteen vapauttaminen voisi tuoda kuluihin jopa kolmanneksen säästöt.
Koulutaksit ja muut julkisen puolen henkilökuljetukset maksavat Suomelle vuosittain satoja miljoonia euroa. Iso osa taksialan liikevaihdosta on tuettua rahoitusta.
Virkamiesten mukaan säästöjä syntyisi lupaviidakon keventämisellä, mikä helpottaisi kyytien yhdistelyä esimerkiksi joukkoliikenteeseen. Toisaalta taksialan avaaminen kilpailulle toisi markkinoille edullisempia hintoja.
Tämä on nähty Ruotsissa, missä kyytipalvelu Uberiä muistuttava jättifirma mielii nyt Suomen markkinoille.
-Se, mitä me voisimme tarjota suomalaisille taksikuskeille, on enemmän ajoja. Meillä on systeemi, joka tekee mahdolliseksi sen, että auton käyttöaste nousee, toteaa Cabonlinen hallituksen puheenjohtaja Ole Oftedal.
Taksialalla mahdollinen muutos nähdään huolestuttavana.
-Huoli lienee siinä, että palvelutuottajien määrä lisääntyy, mutta markkinat eivät lisäänny. Totta kai se on silloin aikamoinen haaste tälle toimintaympäristölle, kommentoi Helsingin taksiautoilijat ry:n puheenjohtaja Jukka Kuusisto.