Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskisen mielestä Suomessa on jo varsin toimiva taksijärjestelmä.
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ehdottaa taksiliikenteeseen suuria muutoksia liikenneverkkouudistuksen yhteydessä. Esimerkiksi taksien määrän, asemapaikkavelvoitteiden ja taksimatkojen hintojen säännöstelystä luovuttaisiin.
Jatkossa taksiluvat myönnettäisiin yrityksille, kun tällä hetkellä luvat ovat kuljettaja- ja autokohtaisia.
– Meidän mielestä nykyinen järjestelmä, jos sitä kehitettäisiin, olisi tälle maalle paras. Sillä pystyttäisiin varmistaan se, että palvelut olisivat saatavilla, Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo päivän Huomenta Suomessa.
Pienimuotoinen kuljetustoiminta olisi uudistuksen myötä mahdollista myös ilman taksilupaa. Bernerin esityksen mukaan kuljettaja voisi ilman taksilupaa kerryttää vuodessa tuloja korkeintaan 10 000 euron edestä, jolloin tulot katsottaisiin ansiotuloiksi.
Koskisen mielestä tämä saattaisi lisätä epätasa-arvoa. Pelisääntöjen pitää hänen mielestään pysyä reiluna ja tasapuolisina, oli systeemi mikä tahansa.
– Ehdotus on täysin käsittämätön. Kaikki yrittäjät kokevat vääryydeksi sen, jos yrittämisen pelisäännöt poikkeavat sen mukaan, toimiiko siellä Matti vai Teppo, Koskinen lisää.
Taksiyrittäjät ovat kritisoineet uudistussuunnitelmaa avoimesti. Yrittäjien mielestä taksiyrittäjien mahdollisuus hinnoitella taksimatkat itse johtaisi hintojen suureen vaihteluun. Myös Koskista mietityttää hintojen nousu.
– Ehdottomasti kuluttajalla tässä on suurin huoli tässä vaiheesa ainakin hinnan suhteen. Mielenkiintoista, että taksin pitää ilmottaa etukäteen hintansa, miksei esimerkiksi linja-auton? Perusperiaatteiden pitää olla kaikille samat, hän penää.