Julle sai Liikennevakuutuskeskukselta 16 000 euron yllätyslaskun – selvitimme, miten se voi olla mahdollista

16:01img
Mitä auton katsastuksessa oikeasti tapahtuu?
Julkaistu 11.04.2019 15:37

Ville Järveläinen

Mikäli vakuuttamaton ajoneuvo on ollut liikennekäytössä, voidaan sen omistajaa muistaa jälkikäteenkin laskulla, jolla ei ole mitään tekemistä itse vakuutuksen hinnan kanssa. Yksi kohtuuttoman kovalta kuulostavan maksuvaatimuksen saaneista on porilainen moottoripyöräilijä.

Kerroimme aiemmin tällä viikolla porilaisesta Julle Kalliosta, jonka inhimillinen unohdus johti siihen, että Liikennevakuutuskeskus muisti miestä 16 000 euron maksuvaatimuksella.

Kallio oli hankkinut uuden moottoripyörän, mutta oli unohtanut ilmoittaa omistajanvaihdoksesta ja ottaa pyörälle vakuutuksen. Hän ei toisaalta ehtinyt juuri ajamaankaan sillä, eikä pyörällä oltu jouduttu minkäänlaiseen onnettomuuteenkaan.

Kun Kallio tajusi unohtaneensa edellämainitut toimenpiteet, yritti hän paikata tilanteen, mutta saikin Liikennevakuutuskeskukselta jättimäisen laskun.

Otimme yhteyttä Liikennevakuutuskeskukseen ja kysyimme, miten tämä on mahdollista.

Mikä on Liikennevakuutuskeskuksen tehtävä?

Helsingin Ruoholahdessa toimivan Liikennevakuutuskeskuksen eli LVK:n tehtävänä on muun muassa korvata vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamia vahinkoja syyttömille osapuolille.

– LVK perii vakuuttamattomista ajoneuvoista laiminlyöntimaksut, joilla vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat vahingot pyritään kattamaan. Kyseessä on lakisääteinen tehtävä, LVK:n perintäpäällikkö Vesa Korhonen kertoo MTV Uutisille.

Liikennevakuutuskeskus työllistää suoraan 24 henkilöä, minkä lisäksi keskuksen alaisuudessa toimii kahdeksanhenkinen Onnettomuustietoinstituutti.

Miten 400 euron vakuutusmaksun unohdus muuttuu 16 000 euron laskuksi?

Liikennevakuutuksen laiminlyönnistä seuraavan maksun suuruus riippuu LVK:n mukaan ajoneuvosta, vakuutusmaksua vastaavasta maksusta ja vakuuttamattomuusajan pituudesta. Onnettomuuden sattuessa vakuuttamattomuusmaksu kasvaa entisestään.

Vakuuttamattomuusmaksu ei ole vakuutus, joten maksun suuruutta ei lasketa yksilöllisen vakuutuksen mukaan eikä siinä lain mukaan huomioida yksilöllisiä bonuksia tai muita ajoneuvon omistajan mahdollisesti vakuutusmaksusta saamia alennuksia. Maksun laskemisessa ei käytetä myöskään vakuutusyhtiöiden tietoja, vaan summa perustuu Liikennevakuutuskeskuksen tekemiin riskilaskelmiin.

Niin vakuuttamattomuusmaksun kuin vakuutusyhtiöiden vakuutusmaksujenkin perusteena ovat sattuneiden vahinkojen perusteella lasketut riskit, jotka vaihtelevat ajoneuvosta riippuen.

– Moottoripyörien liikennevakuutusten keskimääräiset henkilökorvaukset ovat lähes kaksi kertaa suurempia kuin kaikkien ajoneuvoryhmien keskimääräiset henkilökorvaukset yhteensä, Korhonen huomauttaa.

Kymmeniä tuhansia tapauksia vuodessa

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vakuuttamattomistapauksia on vuosittain noin 40 000. Yli kymmenen tuhannen euron laskuja LVK lähettää vuosittain joitakin kappaleita, mutta suurimmassa osassa tapauksista ajoneuvon omistaja selviää alle 150 euron maksulla.

– Laiminlyöntimaksuilla katetaan vakuuttamattomilla ajoneuvoilla kolarin syyttömälle osapuolelle aiheutettuja liikennevahinkoja. Korvauksia maksetaan niin henkilö- kuin omaisuusvahingoista. Henkilövahinkojen korvaukset voivat olla esimerkiksi hoitokuluja ja ansionmenetyskorvauksia, jotka vakavissa tapauksissa tulevat todella kalliiksi. Omaisuusvahinkoina korvataan esimerkiksi syyttömän osapuolen ajoneuvon korjauskulut.

Korvaukset pyritään LVK:n mukaan kattamaan laiminlyöntimaksuilla, jotta he, jotka hoitavat vakuuttamisvelvollisuutensa, eivät joutuisi osallistumaan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamiin kustannuksiin oman liikennevakuutusmaksunsa muodossa.

Perityt maksut eivät kuitenkaan riitä kattamaan kaikkia vahingoista aiheutuneita kustannuksia, sillä vakuuttamattomilla ajoneuvoilla aiheutetaan satoja vahinkoja vuosittain.

Onko Jullella vielä toivoa?

Lähettäessään tiedustelun vakuuttamattomasta ajoneuvosta Liikennevakuutuskeskus toimittaa myös ohjeet tiedusteluun vastaamisesta ja prosessin etenemisestä.

Tämän jälkeen asia etenee Valtiokonttorille, joka määrää maksun. Korhonen muistuttaa, että ennen maksun määräämistä Valtiokonttori lähettää asiakkaalle kuulemiskirjeen, johon asiakas voi antaa vastineen.

Vasta tämän jälkeen Valtiokonttori määrää lainmukaiset maksut ja lähettää asiakkaalle päätöksen mukana muutoksenhakuohjeet.

– Kun Valtiokonttori on määrännyt maksun, LVK lähettää laskun. Prosessin aikana on siis monta vaihetta, jossa voi hakea muutosta. Näihin kaikkiin annetaan ohjeet.

LVK ei halua ottaa kantaa Kallion tapaukseen, mutta se muistuttaa, että maksun voi suorittaa osissa.

Osamaksusopimusta tarjottiin myös Kalliolle. Ilman korkoja ja kuluja hän voisi kuitata laskun maksamalla 258 euroa kuukaudessa seuraavan viiden vuoden ajan.

Kallio ei vielä tiedä, aikooko hän tarttua osamaksusopimukseen vai viekö hän asian oikeuteen vaatien maksun kohtuullistamista.

– Pahimmassa tapauksessa joku on tällaisen seurauksena sossun luukulla, mikä tulee aivan tajuttomasti kalliimmaksi yhteiskunnalle kuin alun perin määrätty maksu, Kallio kertoo MTV Uutisille.

Tuoreimmat aiheesta

Moottoripyörät