Saavatko autoilijat inhimillisistä erehdyksistään kohtuuttomia rangaistuksia? Liikennevakuutuskeskus kiistää: "Rahalla selviää"

Vakuuttamattomuusmaksut ja etenkin niiden suuruus puhuttavat jälleen.

Liikennevakuutuskeskus hehkuttaa tiedotteessaan, että suomalainen liikennevakuutus on maailmanlaajuisesti tarkasteltuna suorastaan ainutlaatuinen. Se myös pitää sen tarjoamaa suojaa maailman parhaimpiin lukeutuvana.

Suomessa onnettomuuteen syyllisen osapuolen omaisuusvahingot korvataan vapaaehtoisesta autovakuutuksesta eli kaskosta. Pakollisesta liikennevakuutuksesta taas korvataan syyttömän osapuolen omaisuusvahingot sekä kaikkien loukkaantuneiden henkilövahingot – myös syyllisen.

Liikennevakuutuskeskuksen mukaan vastaavaa lakisääteisen turvan ulottamista syyllisen kuljettajan suojaksi ei tunneta juuri missään muualla.

"Sanktio ei toimi, jos pelotevaikutusta ei ole"

Jos liikenteessä sattuu onnettomuus ja vakuutus puuttuu, voi syyllinen osapuoli jäädä täysin ilman korvauksia.

Vuonna 2020 yli 46 000 autoilijaa jäi kiinni liikennevakuutuksen laiminlyönnistä. Suurin osa tapauksista tulee ilmi ajoneuvon omistusoikeuden vaihtumisen yhteydessä, mutta vakuuttamattomia ajoneuvoja jää kiinni myös tien päällä.

Kerroimme viime viikolla, että viime vuonna liikennevalvonnassa kärähti yhteensä 3 370 liikennekäytöstä poistettua ajoneuvoa, joista runsaalla tuhannella ei ollut lainkaan liikennevakuutusta.

Koska liikennevakuutus on pakollinen, on sen laiminlyönnistä määrätty ankarat seuraukset. Tämä vakuuttamattomuusmaksu määräytyy Liikennevakuutuskeskuksen riskilaskelmien perusteella, eikä siihen vaikuta esimerkiksi henkilön omat bonukset.

– Koska vakuuttamattomuusmaksun luonne on toimia sanktiona, tulee sen olla tehokas. Sanktio ei toimi, jos pelotevaikutusta ei ole, Liikennevakuutuskeskuksen perintäpäällikkö Vesa Korhonen ja korvauspäällikkö Antti Tuulensuu kertovat keskuksen tiedotteessa.

Parannettavaa on silti.

– Lähes täydellisessä järjestelmässä on kaksi ongelmaa, he sanovat.

Liikennevakuutuskeskus korvaa vakuuttamattomilla ajoneuvoilla aiheutettuja vahinkoja miljoonilla euroilla vuosittain. Korvauksia ei kuitenkaan saada katettua pelkillä vakuuttamattomuusmaksuilla, vaan puuttuvan osan rahoittavat yhteisesti kaikki liikennevakuutuksia myyvät yhtiöt, mikä taas nostaa asianmukaisesti vakuutuksistaan huolehtivien maksuja.

Myöskään kaikkia ilman liikennevakuutusta ajelevia ei tavoiteta nykyisen valvonnan keinoin, vaan liikenteessä on koko ajan vakuuttamattomia ajoneuvoja.

– Kokonaismäärää voidaan vain arvailla, ja ne [vakuuttamattomat autot] pitäisi teknologiaa hyödyntäen saada kiinni aiempaa tehokkaammin. Se olisi kaikkien asiansa hoitavien kannalta reilua.

KHO palautti porilaismiehen tapauksen käsittelyyn

Olemme kertoneet aiemmin muun muassa porilaisen Julle Kallion tapauksesta. Inhimillinen unohdus johti siihen, että Liikennevakuutuskeskus muisti miestä jättimäisellä maksuvaatimuksella.

Kallio oli hankkinut käytettynä 30 vuotta vanhan Harley-Davidsonin, mutta oli unohtanut ilmoittaa omistajanvaihdoksesta ja ottaa pyörälle vakuutuksen. Hän ei toisaalta ehtinyt juuri ajamaankaan prätkällä, eikä sillä oltu jouduttu minkäänlaiseen onnettomuuteen.

Kun Kallio tajusi unohtaneensa edellämainitut toimenpiteet, yritti hän paikata tilanteen, mutta saikin Liikennevakuutuskeskukselta 16 000 euron laskun.

Kallion tapaus ei kuitenkaan ole vielä kirjoissa ja kansissa. Korkein hallinto-oikeus päätti viime keväänä palauttaa tapauksen Valtiokonttorin käsittelyyn, sillä KHO katsoi maksun olleen liiallinen.

Mikä olisi kohtuullinen seuraamus?

Korhonen ja Tuulensuu pyörittelevät LVK:n tiedotteessa kysymystä, että mikä sitten olisi kohtuullinen seuraus pakollisen liikennevakuutuksen laiminlyönnistä?

– Euroopassa käytännöt ovat kirjavat, ja vaihtelevat vankilatuomiosta auton takavarikointiin. Meillä tilanteesta selviää rahalla.

He muistuttavat, että vakuuttamattomuusmaksu jää alimmillaan alle sataan euroon, mikäli unohdus on paikattu nopeasti. Korkea maksu voi tuntua epäreilulta, mutta Liikennevakuutuskeskuksessa asia nähdään toisin.

– Vakuutusmaksujen vastineeksi saa kattavuudeltaan erinomaisen vakuutusturvan. Syyttömiä ei jätetä pulaan. Lasku turvaverkon ylläpidosta kirjoitetaan vakuuttamattomuusmaksun muodossa niille, jotka alun perin ovat jättäneet liikennevakuutuksen ottamatta.

– Kohtuutonta olisi kaataa vakuuttamattoman auton velvoitteet vahingon aiheuttaneen autoilijan niskaan, kuten monissa maissa tehdään. Yhden henkilön vammautumisesta aiheutuvat hoito-, kuntoutus- ja työeläkekulut nousevat vuosien saatossa pahimmillaan jopa miljooniin.

Lähde: Liikennevakuutuskeskus

Lue myös:

    Uusimmat