Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Junien kulunvalvonnassa on kuljettajan kokoinen aukko

Julkaistu 11.08.2015 13:55

Santiago de Compostelassa luotijuna ajoi heinäkuussa 2013 kurvaan lähes noin 180 km/h, vaikka mutkassa oli 80 km/h rajoitus. Espanjalaisjuna suistui kiskoilta ja 79 ihmistä kuoli. Syy oli mitä ilmeisimmin siinä, että kulunvalvontajärjestelmä ei juuri sillä rataosuudella toiminut.

Turman jälkimainingeissa suomalaiset viranomaiset kuvasivat kotimaista junien kulunvalvontaa aukottomaksi. Tuon tyyppinen onnettomuus ei olisi Suomessa mahdollinen.

"Järjestelmä on parasta, mitä Euroopassa on, ja tehty aukottomaksi", liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin sanoi Helsingin Sanomissa 26. heinäkuuta 2013.

Liikenneviraston miehen vakuuttelut eivät pitäneet paikkaansa. 18. maaliskuuta 2015 R-juna ajoi Hyvinkäällä vaihteeseen noin sataaviittäkymppiä, kun rajoitus oli 80 km/h.

http://blogit.mtv.fi/elinkautinen/files/vaihde-300x169.jpg

Juna heilahti, mutta pysyi kiskoilla. Kyydissä oli noin sata matkustajaa.

Onnettomuustutkintakeskus tutki tapauksen. Syy ylinopeuteen oli se, että junan kulunvalvontaa ei ollut kytketty päälle, vaikka kuljettaja luuli toisin.

Kulunvalvontajärjestelmä varmistaa, että juna kulkee sallittua nopeutta ja noudattaa kulkuun vaikuttavia opasteita ja merkkejä. Jos juna ylittää sallitun nopeuden, laitteisto jarruttaa automaattisesti. Järjestelmä pysäyttää junan, jos kuljettaja yrittää ajaa ohi Seis-opastetta näyttävän opastimen.

Noin 35-vuotias kuljettaja oli unohtanut laittaa järjestelmän päälle lähtiessään junalla liikkeelle, mutta uskoi Sm4 -junan järjestelmän olevan toiminnassa. Onnettomuustutkintalautakunnan raportin mukaan kuljettaja ajoi myös Sm5-junia, joissa järjestelmä menee automaattisesti päälle.

Veturinkuljettaja oli luottanut kulunvalvontajärjestelmään ja puhunut matkapuhelimeensa. Myös Espanjan onnettomuudessa veturinkuljettaja puhui puhelimeen hieman ennen onnettomuutta.

Tapaus paljasti, että junien kulunvalvonnassa on kuljettajan kokoinen aukko. Kuljettaja voi unohtaa kytkeä järjestelmän päälle tai halutessaan jopa kytkeä sen kesken ajon pois. Jotenkin tästä tiedosta nousee mieleen kauhukuva Germanwingsin onnettomuudesta.

Mikään järjestelmä ei ole oikeasti aukoton, vaikka virkamies niin väittäisi. Turvallisuuden tunteeseen tuudittautuminen on varmin tie onnettomuuteen.

Hyvinkäällä selvittiin onneksi säikähdyksellä.

Onnettomuustutkintakeskus ehdotti suosituksissaan juniin nopeusrajoittimia. Junat eivät kulkisi 80 km/h kovempaa, jos kulunvalvonta ei olisi päällä.

Mitä on tehty? VR kiinnitti kesäkuussa 2015 lähiliikennejuniensa ohjaamoiden ajopöytiin muistutustarroja kuluvanvalvonnan kytkemisestä.

Lisää aiheesta:

Koulubussi ajoi ratatyökoneen alle, kaksi koululaista loukkaantui vakavasti – bussikuskille ehdollista"Tässä veturinkuljettaja ihan muualla ajatuksissaan": Katso paljastava video Jyväskylän junaturman syistäKuljettaja painoi kaasua juuri ennen törmäystä 12-vuotiaaseen – näin 27-vuotias ratikkakuski kertoi poliisille tapahtumistaJokelan asemalle kauhujen keskelle saapunut Toni muistelee näkemäänsä junaturmaa MTV Uutisille: "Ajattelin, ei sieltä voi selvitä"Matkustajajuna törmäsi hurjaa vauhtia radalla olleeseen kaivinkoneeseen – viranomainen löysi turmalle todennäköisen syyllisen: "Näin ei olisi saanut toimia, ei mihinkään aikaan, ei milloinkaan"Kun kirskuvat vaunut pysähtyivät, Jyväskylän valtasi hiljainen kaaos – turmajunassa ollut lääkäri kaivoi naisen vaunun alta paljain käsin
Mielipiteet

Tuoreimmat aiheesta

Mielipiteet
  • 17:48
    Petteri Orpo

    Orpo päivittelee Ylellä perussuomalaisten silmienvenyttelyä: "Lapsellista"

  • 17:35
    Yhdysvallat

    Helena Petäistön kolumni: Trump sanoi julki todelliset aikeensa – seuraukset ovat meille shokki

  • 16:51
    Politiikka

    Nasima Razmyar tykittää syytöksiä Orpon hallitukselle: "Pelkkä irvikuva"

  • to16:59
    Kommentti

    Kirsi Alm-Siiran kommentti: Pomoni antoi mokailun anteeksi – olisiko "somekansa" armahtanut?

  • 6.12.07:30
    Linnan juhlat

    Mystinen tuplakättelijä, kohauttavat asut, porttikiellot – muistatko vielä Linnan juhlien ikimuistoisimmat etiketin venytykset?