Santiago de Compostelassa luotijuna ajoi heinäkuussa 2013 kurvaan lähes noin 180 km/h, vaikka mutkassa oli 80 km/h rajoitus. Espanjalaisjuna suistui kiskoilta ja 79 ihmistä kuoli. Syy oli mitä ilmeisimmin siinä, että kulunvalvontajärjestelmä ei juuri sillä rataosuudella toiminut.
Turman jälkimainingeissa suomalaiset viranomaiset kuvasivat kotimaista junien kulunvalvontaa aukottomaksi. Tuon tyyppinen onnettomuus ei olisi Suomessa mahdollinen.
"Järjestelmä on parasta, mitä Euroopassa on, ja tehty aukottomaksi", liikenneviraston tekninen johtaja Markku Nummelin sanoi Helsingin Sanomissa 26. heinäkuuta 2013.
Liikenneviraston miehen vakuuttelut eivät pitäneet paikkaansa. 18. maaliskuuta 2015 R-juna ajoi Hyvinkäällä vaihteeseen noin sataaviittäkymppiä, kun rajoitus oli 80 km/h.
http://blogit.mtv.fi/elinkautinen/files/vaihde-300x169.jpg
Juna heilahti, mutta pysyi kiskoilla. Kyydissä oli noin sata matkustajaa.
Onnettomuustutkintakeskus tutki tapauksen. Syy ylinopeuteen oli se, että junan kulunvalvontaa ei ollut kytketty päälle, vaikka kuljettaja luuli toisin.
Kulunvalvontajärjestelmä varmistaa, että juna kulkee sallittua nopeutta ja noudattaa kulkuun vaikuttavia opasteita ja merkkejä. Jos juna ylittää sallitun nopeuden, laitteisto jarruttaa automaattisesti. Järjestelmä pysäyttää junan, jos kuljettaja yrittää ajaa ohi Seis-opastetta näyttävän opastimen.
Noin 35-vuotias kuljettaja oli unohtanut laittaa järjestelmän päälle lähtiessään junalla liikkeelle, mutta uskoi Sm4 -junan järjestelmän olevan toiminnassa. Onnettomuustutkintalautakunnan raportin mukaan kuljettaja ajoi myös Sm5-junia, joissa järjestelmä menee automaattisesti päälle.
Veturinkuljettaja oli luottanut kulunvalvontajärjestelmään ja puhunut matkapuhelimeensa. Myös Espanjan onnettomuudessa veturinkuljettaja puhui puhelimeen hieman ennen onnettomuutta.
Tapaus paljasti, että junien kulunvalvonnassa on kuljettajan kokoinen aukko. Kuljettaja voi unohtaa kytkeä järjestelmän päälle tai halutessaan jopa kytkeä sen kesken ajon pois. Jotenkin tästä tiedosta nousee mieleen kauhukuva Germanwingsin onnettomuudesta.
Mikään järjestelmä ei ole oikeasti aukoton, vaikka virkamies niin väittäisi. Turvallisuuden tunteeseen tuudittautuminen on varmin tie onnettomuuteen.
Hyvinkäällä selvittiin onneksi säikähdyksellä.
Onnettomuustutkintakeskus ehdotti suosituksissaan juniin nopeusrajoittimia. Junat eivät kulkisi 80 km/h kovempaa, jos kulunvalvonta ei olisi päällä.
Mitä on tehty? VR kiinnitti kesäkuussa 2015 lähiliikennejuniensa ohjaamoiden ajopöytiin muistutustarroja kuluvanvalvonnan kytkemisestä.