Jyväskylän MM-rallissa kulutettiin tänä vuonna tuotteita ja palveluita yhteensä yli 20 miljoonan euron edestä, kertoo tuore talousimpaktitutkimus.
Tänä kesänä Jyväskylän valtasi kova rallihuuma, kun suomalaiskuskien edustaman Toyotan Esapekka Lappi kaasutti kisan voittoon ja saman tiimin Juho Hänninen oli kolmas.
Huuma näkyi myös kulutuksessa. AKK Sportsin tiedotteen mukaan yleisö, yritysasiakkaat, tiimit ja median edustajat kuluttivat rallitapahtumassa kokonaisuudessaan tuotteisiin ja palveluihin yhteensä 20,2 miljoonaa euroa. Suorat taloudelliset vaikutukset Jyväskylän seudulle olivat noin 14,4 miljoonaa euroa.
Edellinen vastaava tutkimus tehtiin vuonna 2013. Tuolloin kokonaiskulutus oli 17 miljoonaa euroa ja suora taloudellinen vaikutus 14,7 miljoonaa.
Suorasta taloudellisesta vaikutuksesta kertovan luvun ulkopuolelle jäävät kuitenkin kisajärjestäjän hallinnoima pääsylippujen ja kisatuotteiden myynti. Ne kasvoivat edelliseen tutkimukseen verrattuna merkittävästi.
Tapahtumalla on myös vankka suosio alueen asukkaisen ja rallifanien keskuudessa. Kyselyyn vastanneista paikallisista asukkaista 61 prosenttia joko pitää paljon tai todella paljon tapahtumasta. Rallikatsojista peräti 96 prosenttia suosittelisi tai ehdottomasti suosittelisi tapahtumaa.
Jyväskylän MM-ralli ajettiin tänä kesänä heinäkuun viimeisenä viikonloppuna.