Vientirahoituksella on nyt niin kova kysyntä, että voisi ajatella, että Suomen talous on hurjassa nousukiidossa. Hallitus esittää valtion vientirahoitusvaltuuksien korottamista ennätystasolle, nykyisestä 45 miljardista 71 miljardiin euroon.
Takausten hakijoiden nimiä ei julkisteta, mutta viime aikoina esimerkiksi Meyerin Turun telakka ja Valmet ovat saaneet miljardiluokan tilauksia.
Valtavat riskit takuista kantaa valtio, mutta asialle ei juuri ole vaihtoehtoja. Pankkien rooli vähenee jo uusien vakavaraisuussäännösten vuoksi.
– Meillä on käsissä positiivinen ongelma ja kasvaneen tarjonnan anteeksi kasvaneen kysynnän takia on tarvetta myös kasvattaa tarjontaa viennin rahoituksessa ja sen takia päätös on tehty. Tämä on varautumista siihen, että lähiaikoina nämä aikaisemmin tehdyt päätökset eivät olisi riittäneet, kertoo hallituksen puolesta korotuksen esittänyt elinkeinoministeri Olli Rehn (kesk.)
Yhä useampi yritys haluaa kasvaa
Yrittäjien, Finveran ja työ- ja elinkeinoministeriön tekemän pk-barometrin mukaan viimeisen puolen vuoden aikana on tapahtunut iso asennemuutos – entistä useampi pk- yritys haluaa nyt kasvaa.
– Kyllä barometri vahvasti indikoi sitä, että suhdanteissa on tapahtunut käänne. Vielä kun me saadaan sitten pk-sektorin vienti vetämään, niin kyllä me tää kansantalous saadaan kasvuun, uskoo Petri Malinen, Suomen Yrittäjien ekonomisti.
Yrittäjien edunvalvoja ei ole innostunut sellaisesta Suomen mallista, jossa yritykset maksavat sunnuntai- tai ylitöistä kilpailijamaita enemmän ja niiden vapaata sopimusoikeutta rajoitetaan.
– On selviä merkkejä siitä, että nämä talouden tunnelmat ovat kääntymässä, siellä on paljon yrityksiä, joilla jalka hakee kaasua ja ollaan valmiita painamaan kaasupoljinta. Nyt olis erittäin tärkeää, että meidän hallitus ja poliittinen päätöksentekojärjestelmä tekisi sellaisia ratkaisuja, että meidän yrittäjät uskaltaisivat lähteä investoimaan, rohkaisee Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen.