Helsingin käräjäoikeudessa alkaa tänään Airiston veneturman käsittely. Kaksi ihmistä kuoli, kun moottorivene ja purjevene törmäsivät Airiston selällä Varsinais-Suomessa elokuussa 2019.
Turmassa kuolivat purjeveneen kyydissä olleet veljekset, jotka olivat syntyneet vuosina 1969 ja 1973. Lisäksi kaksi kyydissä ollutta 2000-luvulla syntynyttä tyttöä loukkaantui lievästi.
Moottoriveneen kuljettajaa, vuonna 1967 syntynyttä miestä syytetään törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä vaarantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Vaikka turma sattui Varsinais-Suomessa, se käsitellään Helsingin käräjäoikeudessa, jonne merioikeusasiat on keskitetty. Merioikeuskokoonpanossa on kolmen tuomarin lisäksi kaksi meriasiantuntijaa.
Lue myös: Näin tuhoisa Airiston veneturma eteni hetki hetkeltä: Traagisessa onnettomuudessa kuoli kaksi veljestä – lapset olivat mukana reissussa
Otkes: Tähystämisen on oltava aktiivista
Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkisti turmasta viime vuonna tutkintaselostuksen, jonka mukaan yhteentörmäys johtui puutteellisesta tähystyksestä tai havaintovirheestä. Erityistä piittaamattomuutta tai varomattomuutta ei Otkesin mukaan tilanteessa kuitenkaan ollut.
Myös hätäpuhelun ja tehtävän siirtämisessä hätäkeskuksesta meripelastuskeskukseen havaittiin puutteita.
Otkesin mukaan liikenne turmapaikalla oli vähäistä ja näkyvyys hyvä. Väritykseltään veneet sulautuivat taustaan. Molempien veneiden päälliköillä oli pitkä veneilykokemus.
– Vesiliikenteen säännöissä ja määräyksissä korostetaan päällikön vastuuta aluksen turvallisen kulun varmistamiseksi, mihin liittyy myös asianmukaisen tähystämisen järjestäminen muun muassa mahdollisen yhteentörmäämisriskin tunnistamiseksi riittävän ajoissa. Tähystämisen on oltava aktiivista joka suuntaan, Otkes painotti.