Onnettomuus tapahtui Loviisan edustalla juhannuksena 2020. Aiemmin siitä on tuomittu veneen päällikkönä toiminut merivartija.
Syyttäjät vaativat Rajavartiolaitokselle yhteisösakkoa turmasta, jossa laitoksen partiovene ajoi karille, upposi ja yksi miehistön jäsenistä kuoli.
Turma tapahtui Loviisan edustalla juhannuksena 2020. Partioveneen päällikkönä toiminut merivartija tuomittiin viime vuonna Helsingin käräjäoikeudessa päiväsakkoihin palvelusrikoksesta ja hyvän merimiestaidon laiminlyönnistä onnettomuuden vuoksi. Oikeudessa hän kiisti syyllistyneensä rikokseen. Käräjätuomio on lainvoimainen.
Myös useita Rajavartiolaitoksen virkamiehiä epäiltiin rikoksista asiassa, mutta syyttäjät päättivät vuoden alussa jättää syytteet nostamatta. Syyttäjien mukaan asiassa ei ollut todennäköisiä syitä epäiltyjen syyllisyyden tueksi.
Nyt syyttäjät vaativat Rajavartiolaitokselle yhteisösakkoa työturvallisuusrikoksesta. Asia käsitellään aikanaan Helsingin käräjäoikeudessa.
Oikeus: Tähystys ei ollut riittävää
Onnettomuus tapahtui 20. kesäkuuta 2020, kun vesiliikennevalvonnassa ollut partiovene oli matkalla Loviisan satamaan tauolle. Veneessä oli kolmihenkinen miehistö.
Pohjakosketuksen aikaan veneellä oli nopeutta noin 28 solmua, ja osuma aiheutti useita metrejä pitkät vahingot veneen pohjaan. Vaurioiden seurauksena vene upposi ja veneen ruorimies kuoli.
Partiovene kulki karilleajon aikaan veneväylän ulkopuolella. Partioveneen päällikön tuomiossa käräjäoikeus katsoi, että tämä oli sinänsä sallittua, mutta Rajavartiolaitoksen määräyksen mukaan väyläalueen ulkopuolella olisi pitänyt kiinnittää erityistä huomiota tähystyksen järjestelyyn ja noudattaa erityistä huolellisuutta.
Oikeus katsoi, että päällikkö rikkoi tätä määräystä, koska hän ei ollut huolehtinut siitä, että partioveneen tähystys oli asianmukainen. Ennen turmaa päällikkö oli lisäksi luovuttanut navigointivastuun ruorimiehelle, mikä ei ollut sallittua.
Vene upposi minuuteissa
Onnettomuustutkintakeskuksen (Otkes) raportin mukaan vene upposi noin seitsemässä minuutissa pohjakosketuksen jälkeen.
Otkesin mukaan miehistö ei aluksi ymmärtänyt tilanteen vakavuutta, vaan alkoi tyhjentää venettä tärkeimmistä varusteista. Kun viimeisiä tavaroita etsittiin ohjaamosta, ruorimies astui sisään ohjaamoon ja menetti tasapainonsa veneen äkillisen keikahduksen seurauksena.
– Pelastusyritysten aikana päällikkö yritti sinnikkäästi saada ruorimiehen ulos ohjaamosta. Päällikkö oli merkittävässä roolissa pelastusyrityksissä myös Rajavartiolaitoksen partioveneiden miehistöjen tultua paikalle, raportissa kerrotaan.
Otkesin mukaan päällikkö ja ruorimies olivat työskennelleet yhdessä toistakymmentä vuotta ja molemmat olivat kokeneita merivartijoita.
ASIASANAT