Jari-Matti Latvalan oli vaikea riemuita kakkossijasta Italian MM-rallissa Sardiniassa.
Latvalaa kismitti se, ettei hän saanut hyvitystä jouduttuaan hidastelemaan Mads Östbergin nostattamassa hiekkapölyssä lauantaina, eikä kisan päätösetappi sunnuntaina sujunut suunnitelmien mukaan.
Voittoon Sardiniassa ajoi M-Sport-tallin Fordilla kilpaileva Ott Tänak. Virolaiskuljettajan ensimmäinen MM-rallin voitto tuli uran 73. startissa MM-sarjassa.
- Onnittelut Tänakille. Nämä olivat toki hyvät pisteet minulle, mutta nyt en osaa olla niistä iloinen, kun Powerstage meni pieleen ja Sebastien Ogier nousi yhden sijan Juho Hännisen auton ohjaustehostinongelmien takia ja sai Powerilta enemmän pistetä kuin minä, Latvala harmitteli.
MM-sarjaa johtava Ogier oli Sardiniassa viides ja kisan päättäneellä Powerstagella kolmas, kun Latvala oli tuolla erikoiskokeella viides. Latvala on MM-sarjassa neljäs 33 pistettä kärjestä.
- En saanut autoa kääntymään hitaassa paikassa, se vaan puski, Latvala kertaili ajan menetystä kilpailun päätöserikoiskokeella.
Rallin päätöserikoiskokeen voitti Toyotan Esapekka Lappi, joka oli kilpailussa neljäs reilut kaksi minuuttia kärjestä. Hyundain Thierry Neuville oli kolmas ja Toyotan Juho Hänninen kuudes.
Anttila: Radioyhteys kaikille
Aiemmin päivällä Latvala ajoi Tänakia kiinni, mutta sitten pysähdys ja moottorin sammuminen yhdellä erikoiskokeella päättivät takaa-ajon.
1:42
Maalissa kaksikon ero oli 12,3 sekuntia. Latvalan toiveissa oli saada lauantailta 6-8 sekunnin hyvitys, kun hän menetti rengasrikon kärsineen Östbergin takana aikaa, mutta sitä ei tippunut.
- Kilpailun johto perusteli ratkaisua sillä, että kun Thierry Neuville joutui hidastamaan takanani Portugalin rallissa, hän sai hyvityksen, koska ajoin hitaasti pätkän maaliin asti. Renkaan vaihtanut Östberg pystyi jatkamaan ek:n lopun normaalia vauhtia, Latvala sanoi.
- Tietyllä tavalla ymmärrän päätöksen, mutta sääntöön pitäisi saada selkeyttä.
Latvalan kartturi Miikka Anttila muistutti, että ongelmatilanteita ei syntyisi, jos kaikissa autoissa olisi radioyhteys.
- Nyt yhteys on tehdastallien autoissa, jotka ostavat palvelun. Östberg ajaa yksityistiimissä, joka ei ole halunnut ostaa palvelua, Anttila sanoi.