Rahtialuksen törmäystä Itämerellä tutkitaan törkeänä kuolemantuottamuksena – toinen kadoksissa löytynyt kuolleena aluksen sisältä

0:56img
Katso MTV Uutiset Liven raportti: Tämä turmasta tiedetään.
Julkaistu 13.12.2021 07:25(Päivitetty 13.12.2021 18:00)
Toimittajan kuva

Tiia Palmén

tiia.palmen@mtv.fi

Toimittajan kuva
Jouko Luhtala

jouko.luhtala@mtv.fi

Toimittajan kuva
Roosa Mustonen

roosa.mustonen(at)mtv.fi

Kaksi rahtilaivaa törmäsi toisiinsa Itämerellä. Rahtialuksen törmäyksen syyksi epäillään törkeää ruorijuoppoutta ja törkeää varomattomuutta

Toinen laivoista kaatui ylösalaisin. Ylösalaisin kaatunutta laivaa liikennöivän tanskalaisyhtiön Søren Højin toimitusjohtaja on vahvistanut SVT:lle kahden henkilön olleen laivalla. Molemmat ovat tanskalaisia. Toinen heistä on löytynyt kuolleena tanskalaisen rahtialuksen sisältä, kertoo Ruotsin merivartiosto.

Syyttäjät kertovat, että rahtialusten törmäyksestä on aloitettu esitutkinta, jossa nimike on törkeä kuolemantuottamus. Epäiltyinä ovat vuonna 1991 syntynyt Britannian kansalainen ja vuonna 1965 syntynyt Kroatian kansalainen.

Merivartioston mukaan tanskalaisen ja brittiläisen rahtialuksen törmäyksen syyksi epäillään törkeää ruorijuoppoutta ja törkeää varomattomuutta. Tapauksen vuoksi useita ihmisiä on otettu poliisin säilöön.

Tanskan puolustusvoimat kertoi aikaisemmin Twitterissä, että kahden kadoksissa olleen ihmisen etsinnät päätetään.

Törmäys tapahtui aamuyöllä puoli neljältä Ruotsin aikaa Ystadin ja Bornholmin välissä. Tanskalainen öljyä vuotava laiva aiotaan vetää Sandhammariin. Aiemmin kerrottiin, että laiva uppoaa.

Toisen aluksen kaatuminen ylösalaisin kertoo Traficomin merenkulun johtava asiantuntija Juha-Matti Korsin mukaan siitä, että laiva on saanun vuodon.

– Törmäys on ollut melko voimakas.

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Katso video: Tanskalaislaiva kaatui törmäyksessä Ruotsin etelärannikolla. Kuvat: Lehtikuva, Reuters.

Vedestä kuulunut huutoja

Aikaisemmin pelastustehtäviä johtava Bengt Blomqvist kertoi, että vedenvaraan joutuneiden selviytymismahdollisuudet riippuvat paljon siitä, mitä heillä on yllään.

– On olemassa asuja, joiden avulla vedessä voi olla hyvin pitkiä aikoja. Mutta jos niitä ei ole, niin vesi on hyvin kylmää, Blomqvist sanoi SVT:lle.

Onnettomuuspaikalla on kylmä, mutta ei kovin tuulista, kertovat ruotsalaismediat. Veden lämpötila on noin neljä astetta.

– Pelastusveneissä olijat ovat kuulleet huutoja vedestä, kertoi Ruotsin merenkulkulaitoksen tiedottaja Jonas Franzen SVT:n mukaan.

– Emme tiedä tarkalleen, miten (onnettomuus) tapahtui.

Ruotsin rannikkovartiosto on aloittanut onnettomuudesta esitutkinnan.

Kaatunut laiva

Toinen rahtilaivoista kaatui törmättyään toiseen.

SVT:n mukaan toinen laivoista on tanskalainen ja toinen brittiläinen. Ylösalaisin kaatunut laiva on tanskalainen.

Brittilaiva Scot Carrier on rakennettu vuonna 2018. Se on 90 metriä pitkä ja 15 metriä leveä, Aftonbladet kirjoittaa. Tanskalaislaiva on 55 metriä pitkä ja 9 metriä leveä. Se on rakennettu vuonna 1977.

Tanskalaislaiva oli matkalla Ruotsin Södertäljesta Tanskan Nykøbing Falsteriin. Brittialuksen taas oli määrä matkustaa Latvian Salatsista Britannian Montroseen.

Pelastustehtävään osallistuu noin kymmenen laivaa Ruotsista ja Tanskasta. Paikalla on myös useita helikoptereita sekä sukeltajia, kertoo Dagens Nyheter.

Uutinen päivittyy.

Karin Høj

Uppoava laiva Karin Høj on 55 metriä pitkä.

Scot Carrier

90 metrinen Scot Carrier.

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet