Rovanperä johtaa MM-sarjaa peräti 29 pisteen erolla ennen Hyundain Thierry Neuvillea. Tämä tietää sitä, että ainakin Portugalin osakilpailussa nuori suomalaiskuski joutuu tienauraajan rooliin.
Kuivissa ja karuissa soraralleissa ensimmäisenä auton reitillä oleva kuljettaja kärsii lähtöpaikastaan, sillä irtosora tienpinnassa tekee ajamisesta vaikeaa.
– Tien putsaaminen on varmasti isoin haaste viikonloppuna, sillä se on myös ihan uusi tilanne minulle. Perjantain pätkät ovat tosi tärkeitä. Tavoite on päästä heti hyvään vauhtiin, jotta panosta säilyy vielä loppukisaa ajatellen, Rovanperä miettii.
– Tulevissa ralleissa meidän on vain pidettävä pää kylmänä ja keskityttävä omaan työhömme. Painetta ei kannatta liikoja ottaa, mutta myös virheitä pitää välttää. Yritämme vain ottaa ne pisteet, joita otettavissa on.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla kova luotto Ogieriin Sebastienien taistossa – "Kaikista vahvimmat kortit ovat hänellä"
Rovanperä testasi Portugalin soralla pari viikkoa sitten. Ensikosketus sorapinnoitteella uudella GR Yaris Rally1 -hybridiautolla oli positiivinen. Aiemmin keväällä Rovanperä pääsi ajamaan soralla myös Sardinian MM-rallin testeissä.
– Soralla fiilis autoon on ollut ihan hyvä. Varsinkin Portugalin testeissä sain hyvän tuntuman autoon, sillä teimme joitain parannuksia autoon, Rovanperä sanoo.
– Olen aina tykännyt Portugalin rallista. Pätkät ovat mukavan jouheita ja teknisiä. Myös tunnelma on aina kohdillaan.
Portugalin MM-ralli käynnistyy torstai-iltana ajettavalla Coimbran yleisöpätkällä. Ohjelmaan kuuluu yhteensä 21 erikoiskoetta ja noin 330 kisakilometriä. Ralli päättyy sunnuntaina.