Kalle Rovanperä nimesi pahimmat vastustajansa Suomen MM-ralliin – "Ajaa varmasti kovaa"

0:55img
Tässä etsitään voittovauhtia: Kalle Rovanperä hurjasteli Toyotallaan Suomen MM-rallin maisemissa.
Julkaistu 28.09.2021 19:36
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Kalle Rovanperä pääsee ensimmäistä kertaa irti WRC-autolla kotikilpailussaan, kun Suomen MM-ralli käynnistyy perjantaina.

Rovanperä on ollut loistavassa vauhdissa Toyotallaan viime MM-ralleissa. Hän otti uransa ensimmäisen MM-osakilpailuvoiton heinäkuussa Viron sorakisassa. Seuraavasta rallista Belgian asvalttibaanoilta lohkesi kolmostila ja edellisessä kilpailussa Kreikassa tuli toinen ykköstila.

LUE MYÖS: Kalle Rovanperä tarjosi Sami Hyypiälle ikimuistoisen kokemuksen: "Epätodellista!"

MM-sarjassa neljäntenä oleva Rovanperä lähtee suurimpana suosikkina Keski-Suomen sorateille, mutta kilpailun avauspäivänä 21 vuotta täyttävä kuljettaja odottaa saavansa kovan vastuksen varsinkin Hyundain leiristä.

– Ott Tänak on voittanut täällä kaksi edellistä kisaa ja hän ajaa varmasti kovaa, Rovanperä povaa.

– Kaikki vastassa olevat kuljettajat ovat ajaneet Suomen MM-rallin monta kertaa enemmän WRC-autolla. Tässä on ihan täysi työmaa edessä, mutta yritetään pistää hanttiin.

Jyväskylän sorakisa on ollut aiempina vuosina Hyundain kompastuskivi, mutta nyt tiimiltä voidaan odottaa kovempaa tulosta.

– Se on selvästi nähtävissä, että he ovat löytäneet ihan eri vauhdin nopeisiin kisoihin. Craig Breen meni tosi kovaa Virossa, vaikka hän ei edes ole koko ajan autossa. Veikkaan, että hänellä on kova kyyti myös täällä, Rovanperä sanoo.

Breen on jakanut tällä kaudella vastuuta Hyundain kolmosautossa Dani Sordon kanssa. Breen sijoittui toiseksi Virossa ja nappasi kakkossijan myös Belgiassa.

– Meidän on tehtävä hyvää työtä ja yritettävä olla parhaassa mahdollisessa iskussa, Rovanperä painottaa.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala neuvottelee jatkostaan Toyotalla – "Tämä kokonaisuus toimii"

Suomen osakilpailu ajetaan nyt vasta syksyllä, mikä tuo olosuhteiden puolesta lisähaastetta kuljettajille. Reittiinkin on tullut rutkasti uudistuksia edellisistä vuosista, ja lisäksi edessä on erikoiskokeita, jotka ajetaan auringon laskeuduttua.

– Esimerkiksi Oittila on varmasti hankala pimeässä. Tämän rallin teillä on huimaa vetää muutenkin, ja pimeässä asiat muuttuvat vielä paljon. Siinä voi tulla eroja, Rovanperä uumoilee.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli