Toyotan suomalaiskuski Kalle Rovanperä kasvatti MM-johtoaan Sardinian rallissa, vaikka tuloksena oli viides tila. Kilpailun voitti Hyundain Ott Tänak.
LUE MYÖS: Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestä
LUE MYÖS: Kalle Rovanperän taktinen kypsyys palkittiin – ajatusmaailma muuttui lauantaiaamuna: "Sen jälkeen piti ajatella, ettei itse ainakaan hölmöile"
Rovanperä saalisti kisan päättäneeltä Power Stage -pätkältä neljä lisäpistettä, ja kun Hyundain Thierry Neuville sai Sardiniasta vain viisi pistettä päätöserikoiskokeen voitosta, on suomalaisen johtoasema viiden rallin jälkeen muhkeat 55 pistettä.
– Aina voi olla tyytyväinen, kun johtoasema kasvaa. Ihan hyvät pisteet me saimme loppujen lopuksi. Oppia tästä jäi myös paljon käteen. Toivottavasti olemme ensi kerralla vahvempia, kun auraamme tietä tällaisessa kovassa sorakisassa, Rovanperä sanoi MTV Urheilulle.
– Ehkä neljäs tila olisi ollut otettavissa ilman muutamaa hölmöilyä. Perjantaina takasiiven menetys ja lauantain spinnaus aiheuttivat sen, että emme päässeet antamaan (Pierre-Louis) Loubet´lle painetta. Ainakin iholle olisi varmasti päästy.
Kisan päättäneen erikoiskokeen toinen sija oli kova suoritus – varsinkin kun Rovanperällä oli autossaan tekninen ongelma.
– Omaan ajooni olin sillä pätkällä tyytyväinen. Auton kanssa joutui taistelemaan liikaa. Ohjaus oli ihan jäykkänä ja hakkasi käsille. Se ei tavallaan enää ehtinyt tehostaa tarpeeksi, Rovanperä kertoi.
– Sen takia tuli muutamia pikku tilanteita ja virheitä. Myös renkaat olivat minulla kuluneemmat kuin muilla, koska olin niitä jo aiemmin kisan aikana käyttänyt. Muut olivat onnistuneet säästämään pehmeitä renkaita.
Hyundai oli myös edellisten, WRC-autojen aikakaudella rajuissa ja teknisissä soraralleissa Toyotaa edellä. Uusi Rally1-hybridiautokaan ei osunut Rovanperän käteen toivotulla tavalla.
– Olisi tosi tärkeää, että löytäisimme tiiminä ongelmaan joitain ratkaisuja. Pitoa vain pitäisi saada jostain enemmän. Aina kun pitoa on, automme on erittäin kova. Vaikea sanoa, mistä sitä löytyy, mutta pitää tiimin kanssa tutkia yhdessä asiaa.
Kauden seuraava koitos on Safari-ralli juhannusviikonloppuna.
– Kenian ralli ei tule olemaan helppo, jos mitään lääkkeitä ei löydy. Myös siellä on paljon hidasta tietä, missä pitoa ei ole. Katsotaan, jos voisimme tehdä jotain kisojen välissä, mutta testiä ei voi enää ajaa. On meillä silti joitain ideoita.
Kaikesta huolimatta Rovanperä oli erittäin tyytyväinen Sardinian-pistepottiinsa. Hankalista lähtökohdista Rovanperä pystyi ajamaan maltilla ja taidolla ne pisteet, mitä otettavissa oli.
– Onhan se selvää, että kun loppukaudesta pisteitä lasketaan, niin myös tämänkaltaiset suoritukset ovat tärkeitä. Suunnitelmana oli tehdä tällaista työtä, ja onnistuimme siinä mielestäni ihan hyvin.
– Ei minua missään vaiheessa turhauttanut. Oli joitain osuuksia, missä hävisimme liikaa aikaa verrattuna siihen, mikä fiilis autossa oli. Pystyimme kuitenkin ajamaan myös paljon hyviä aikoja, silloin homma oli jo ihan nautinnollista.