Toyotan rallitalli lähti suurena ennakkosuosikkina Rovaniemen MM-ralliin. Jo perjantain kahdella erikoiskokeella kuitenkin paljastui, että jotain WRC-tiimin valmistautumisessa oli mennyt vikaan.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä taistelee toisella sijalla, auton säädöt syövät sekunteja: Ott Tänak hallitsee – MTV Urheilu seuraa
LUE MYÖS: FIA-pomot surevat Hannu Mikkolan poismenoa – lasikaton rikkonut Michéle Mouton sai suomalaistähdeltä ainutlaatuisen vastaanoton: "Upea herrasmies"
Sébastien Ogier ja Elfyn Evans kärsivät toki myös huonoista lähtöpaikoistaan, mutta silti vauhti oli yllättävän kesyä. Ogier on kisan puolivälissä tuloksissa vasta yhdeksäntenä. Evans on sen sijaan viidentenä ja taistelee vielä palkintosijoista.
Toyotan vahvin lenkki on ollut Kalle Rovanperä, joka on Hyundain Ott Tänakin jälkeen toisena. Ogier, Evans ja Rovanperä ovat kaikki valitelleet kuorossa auton aliohjaavan. Myös eturenkaiden kuluminen on ollut kilpailijoita suurempaa.
– Poikien testitie täällä Lapissa oli hyvä mutta tosi nopea, ja siellä oli pelkästään lyhyitä mutkia. Meidän ongelma on nyt pitkissä mutkissa. Tässä rallissa on erittäin tyypillistä tosi pitkät mutkat, jotka ajetaan nelos- tai jopa kuutosvaihteella, tallipomo Jari-Matti Latvala selvitti MTV Urheilulle.
– Mutkat alkavat loivana, mutta kiristyvät lopussa. Se tarkoittaa, että kun autoa alkaa kääntää, pitää kääntää lopussa vielä lisää. Siinä kohtaa auton pitäisi olla nöyrä ja lähteä menemään. Ongelma-alue on siinä. Automme ei reagoi riittävästi mutkan lopussa, eikä lähde riittävästi vetämään sisään päin. Sen sijaan tahtoo lähteä keula alta. Tähän meidän on löydettävä lääkkeet.
Tänak on nykäissyt rallin johdossa jo 23,6 sekunnin etumatkan. Latvala uskoo, että Rovanperällä on vielä mahdollisuudet hiillostaa virolaista.
Se vaatii kuitenkin auton säätöjen loksahtamista vihdoin oikeille paikoilleen.
– Hän on hyvässä vauhdissa. Nyt kun saisimme vähän luottoa hänelle auton suhteen lisää, jotta Kalle pystyisi menemään hieman rennommin. Silloin voisi olla mahdollista antaa painetta Tänakille, Latvala totesi.
– Kalle valitteli, että auto puskee eikä käänny. He pystyivät muutamia muutoksia tekemään jo aamun erikoiskokeiden välissä, mikä selvästi paransi autoa. Nyt pitäisi pystyä pitämään sama kyyti.
Myös Rovanperä itse tunnusti, että virhe oli todennäköisesti juuri Latvalan mainitsema vääränlainen testitie ennen kisaa.
– En osaa sanoa, mikä siinä autossa meni vikaan. Taatusti jos lääkkeet olisi tiedossa ongelmiin, olisi säädöt jo muutettu. Olemme varmaan testeissä menneet vähän eri suuntaan, mitkä olosuhteet täällä nyt ovat, Rovanperä mietti.
– Se, mitä illan huollossa oli muutettu, teki autosta vähän paremman. Ennen viimeistä pätkää tehtiin vielä pieniä muutoksia, ja tunne oli ehkä paras tähän mennessä. Kaksi ensimmäistä pätkää olivat vähän vaikeita aliohjaamisen kanssa.