Toyotan nuori suomalaistähti Kalle Rovanperä starttaa perjantaina käynnistyvään Kroatian ralliin MM-sarjan johtajana.
Rovanperän tilanne oli vastaava myös vuosi sitten, mutta tuolloin kisa päättyi Kroatian asvaltilla ulosajoon jo parin kilometrin ajon jälkeen. Jyväskyläläinen jäi ilman kokemusta Kroatian haastavista erikoiskokeista.
– Yritetään aloittaa vähän tunnustelemalla ja päästä hyvään vauhtiin nopeasti, jotta saadaan juonesta kiinni ja päästään kisaamaan hyvistä sijoituksista. Tavoite on päästä ainakin pidemmälle kuin viime vuonna, Rovanperä naureskeli kisan aattona MTV Urheilulle.
– En ole koskaan kuitenkaan mihinkään muuhun tyytyväinen kuin palkintosijaan. Mutta sanoisin, että jos ajetaan ehjä kisa, saadaan hyvät pisteet, hyvä loppusijoitus ja Power Stageltakin pisteitä, niin se olisi ihan hyvä viime vuoden ja kokemuseron jälkeen. Tähdätään siihen, että ajetaan hyvä kisa täällä.
Kauden avauskisa Monte Carlon asvaltilla käynnistyi Rovanperältä tuskaisesti. Toyota-kuski on kuitenkin luottavainen, että tällä kertaa auton säädöt loksahtavat heti kättelyssä paremmin kohdilleen. Siitä osoituksena Rovanperä tykitti torstain testipätkälle nopeimman ajan.
– Auto on nyt paljon parempi. Montessa menimme auton kanssa oikeaan suuntaan. Pystyimme näkemään Kroatian ennakkotestissä, että auto oli heti parempi. Toivottavasti pystymme olemaan heti hyvässä vauhdissa, Rovanperä mietti.
– Tiimikaverit menivät testeissä samaan suuntaan kuin menimme jo Montessa. Ehkä se tarkoittaa sitä, että olemme ainakin oikeilla jäljillä.
Heti kisan avauspäivälle perjantaiksi sääennuste povaa sadetta. Mahdollinen vesisade tekee haastavista erikoiskokeista entistäkin vaikeampia.
– Olosuhde näyttää hankalalta, kuten koko reitti muutenkin. Kaikki ovat sanoneet viime vuoden perusteella, että pito muuttuu tosi paljon ja nyt on paljon samoja pätkiä, mitä viime vuonna ajettiin. Onhan se tietenkin meille hankalampi lähtökohta. Jos näyttää, että on hankalaa, silloin pitää malttaa ja yrittää ajaa virheittä, Rovanperä pohti.
Jos Rovanperä ajaa Kroatiasta kelpo tuloksen, lähtee Toyota-kuljettaja kesän sorakisoihin MM-sarjan johtajan ominaisuudessa ensimmäisenä autona. Aura-auton rooli ei kuitenkaan pelota.
– Eihän siitä mitään haittaa olisi. Totta kai yritetään tänä vuonna ajaa sarjankin kannalta mahdollisimman hyvä sijoitus. Siihen nähden on yritettävä tuoda joka kisasta mahdollisimman paljon pisteitä. Ei se olisi huono asia avata tietä, vaikkei se ole paras paikka ole sorarallissa. Joskus senkin joutuu tekemään.
Kroatian MM-ralli käynnistyy perjantaiaamuna.