Esapekka Lappi seurasi MM-rallikauden avausosakilpailua suurella mielenkiinnolla. Lappi palasi täksi kaudeksi Toyotalle ja ajaa kauden aikana arviolta 7–9 osakilpailua silloin, kun Sebastien Ogier ei ole mukana. Ensimmäisen kerran Lappi on viivalla helmikuussa Ruotsissa.
MAINOS
MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!Kausi 2025 käynnistyy Monte Carlossa
23. tammikuuta!Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2025.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi yllätettiin kesken kauppareissun – Sebastien Ogierin ratkaisu tuli uutisena: "Siinähän se näköjään paljastui"
LUE MYÖS: Sebastien Loebin rinnalla historiaa tehneellä kartturilla on uskomaton tarina: 50-vuotias opettaja lähti Monteen salaa oppilailtaan – "Tästä puhutaan pitkään!"
– Jännitti varsinkin ennen rallia jotenkin, vaikka en mukana ollutkaan, että mitkä voimasuhteet ovat, kun ei tiedä yhtään. Tuli seurattua aika intensiivisesti. Joitain pätkiä en suorana katsonut, mutta muuten kyllä. Olihan se erittäin viihdyttävää loppuun asti, Lappi kertasi viikonloppuna ajettua Monte Carlo -rallia omalta osaltaan MTV Urheilulle.
Monien muiden tavoin Lappi pani jo hyvissä ajoin merkille lopulta voittoon asti ajaneen M-Sportin Sebastien Loebin huiman vauhdin puolentoista vuoden MM-ralleista poissaolon päätteeksi.
– Kyllähän se perjantaiaamu oli silmiinpistävin juttu, kun hän pisteli pohja-aikoja.
Loeb oli perjantaina nopein neljällä ensimmäisellä erikoiskokeella. Päivän viidennellä ek:lla tuli muutama sekunti takkiin, koska hänen autonsa hybridijärjestelmä ei jostain syystä toiminut. Lauantaihin lähdettäessä ero kärjessä oli kuitenkin 9,9 sekuntia Ogieriin nähden.
– Tiesin toki, että hänen vauhtinsa on tasaista ja hän ajaa fiksusti eikä tee virheitä juuri koskaan. Mutta epäilin vähän, että kun hän käytti siinä perjantaina kovia renkaita enemmän, hänellä ei ehkä riitä renkaat sunnuntaina. Hänellähän kävi vähän niin pari vuotta sitten sunnuntaina meitä vastaan.
Vuoden 2020 Montessa Loeb lähti päätöspäivään sijalta neljä mutta hävisi kolmella viimeisellä pätkällä kärjelle yli kaksi ja puoli minuuttia ja putosi Lapin ja WRC-debyyttiään ajaneen Kalle Rovanperän taakse kuudenneksi.
Tällä kertaa Loeb onnistui välttämään saman kohtalon.
– Hän sai sen tilanteen paikattua lauantaina. Oli vähän kompromissirengastus, hän jäi siinä vähän, ja Ogier pääsi edelle. Renkaat riittivät kuitenkin loppuun asti.
– Hän oppi siitä parin vuoden takaisesta, Lappi sanoo pilke silmäkulmassa.
Mieluummin yli- kuin aliohjaava
Loebin voittoisan paluun lisäksi tämänvuotisessa Montessa huomiota herätti Rovanperä, joka oli rallin alkaessa täysin hukassa aliohjaavan autonsa kanssa. Yhdessä Toyotan insinöörien ja mekaanikkojen kanssa Rovanperä onnistui kuitenkin löytämään vähä vähältä paremmat säädöt ja pystyi itsekin mukauttamaan ajamistaan niihin sopivaksi.
Lauantaina tuli kaksi pohja-aikaa, sunnuntain Power Stagelta kolmas. Lopputuloksissa Rovanperä oli neljäs.
– Jos jompikumpi pitää valita, niin mieluummin tietysti yliohjaava. Luotto autoon perustuu kuitenkin siihen, että kun ratista kääntää, niin tapahtuu jotain. Kun auto on aliohjaava, silloinhan sitä ei tapahdu. Hyvä ei ole kumpikaan, Lappi kuvailee.
Rovanperän ongelmat olivat peruja ennen muuta siitä, että tämän kauden Rally1-autoissa ei ole lainkaan viime vuosilta tuttua aktiivista keskilukkoa, jonka toimintaa kuljettaja pystyi säätämään nappia painamalla vaikka kesken erikoiskokeen. Lisäksi etu- ja taka-akselin lukot on luokiteltu koko kaudeksi, ja ne ovat samanlaiset tallin kaikilla kuljettajilla.
Lappi on ajanut Toyotan uudella GR Yaris -autolla vasta yhden päivän – senkin Espanjassa kuivalla soralla – joten hänellä ei ole vielä täyttä käsitystä siitä, miltä auto omaan käteen tuntuu.
– Ei siitä sataa kilometriä enempää tullut. Aika vähänlaisesti on vielä kilometrejä sen auton kanssa.
Juuri soralle uusien autojen pitäisi istua kaikkein parhaiten, sillä kun sorakisoja on kalenterissa kaikkein eniten, painopiste lukkojen kehitystyössä on ollut juuri soralla.
– Se on kyllä aika raakaa, että pitää olla samat lukot kaikilla kuskeilla, soralla ja asfaltilla. Kyllähän se auto on joka paikassa kompromissi. Tai sanotaan, että se ei ole varmaan missään ikinä täydellinen.
Sen, että Toyotalla jouduttiin Montessa paiskimaan täysillä hommia Rovanperän auton ajettavuuden kanssa, voisi kuvitella hyödyttävän koko tallia: uusi auto tuli kerralla kaikille tutuksi, mikä helpottanee myös Lapin sopeutumista autoon.
Lappi tosin uskoo, että tämä hyöty on ulosmitattavissa vain Monte Carloa vastaavissa olosuhteissa, siis asfaltilla.
– Sitten nyt ainakin on jotain työkaluja siihen, jos minusta tuntuu samalta kuin Kallesta. Varmasti Kalle myös muutti ajotyyliä, mutta se pitää sitten selvittää, että miten. Mutta se, pystymmekö hyödyntämään soralla tuota hommaa, niin en usko. Se on kuitenkin niin erityyppistä.
"Pärjäämään lähden"
Vaikka Lappi nosti edellä esiin, että ajaa mieluummin yli- kuin aliohjaavalla autolla, kuukauden kuluttua Ruotsissa tilanne on hyvin toisenlainen.
– Ruotsissa ehkä pärjää aliohjaavalla paremmin, koska siellä joutuu kuitenkin niin pirun tarkasti ajamaan sitä uraa pitkin, joka on tosi kapea. Perä ei saa lähteä urasta pois, koska sitten kello käy tosi paljon. Se on kyllä näyttävän näköistä, ja tuntuu, että tullaan kovaa, mutta se on tosi hidasta etenemistä.
– Parashan olisi, kun se ei olisi kumpaakaan vaan siitä väliltä.
Ruotsiin valmistautuminen alkaa Lapin kohdalla toden teolla jo tällä viikolla, kun hän pääsee toistamiseen uuden työkalunsa ohjaimiin.
– Ajamme vähän omalla testialueella, kun siihen ei kulu testipäiviä. Helmikuun puolella menemme vielä Ruotsiin ajamaan yhden päivän per kuljettaja.
Lähtökohdat Ruotsia ajatellen ovat sikäli kiehtovat, että Lappi saanee ensimmäisten päivien erikoiskokeille yhden parhaista lähtöpaikoista.
– Oletus on näin, jos on normaali talvi. Toki jos siellä on plussaa eikä sada lunta, sittenhän on tosi hyvä lähteä jo kärjestä. Toivotaan, että sataa paljon lunta, niin itsellä olisi hyvä paikka.
Ensimmäisten päivien lähtöpaikat jaetaan MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä. Oltuaan pois Montesta Lappi on tämän kauden osalta vielä nollassa pisteessä muutaman muun tehdaskuljettajan kanssa.
– Pärjäämään lähden, ilman muuta, enkä vain terveisiä ajamaan. Oletan, että parissa päivässä pystyn tulemaan auton kanssa sen verran sinuiksi, että pystymme ajamaan ihan kilpailukykyisiä aikoja.
– Siinä mielessä pitää olla realisti, että taas on alla pieni tauko kisoista. Rutiinin puutetta on ehkä vähän, mutta ei anneta sen ottaa valtaa.
Lappi kilpaili edellisen kerran lokakuisessa Suomen MM-rallissa, jossa hän sinetöi tämän kauden tallipaikkansa. Toyotalta WRC-auton vuokrannut Lappi sijoittui Jyväskylässä komeasti neljänneksi. Ennen tätä Lappi oli vienyt nimiinsä WRC2-luokan sekä toukokuussa Portugalissa että helmikuussa Rovaniemellä.