Toyotan Kalle Rovanperä jäi yli 40 sekuntia kärjestä perjantain aamupäivän ajolenkillä Sardinian MM-rallissa.
LUE MYÖS: Tältä Kalle Rovanperän vauriot näyttävät – massiivinen vaikutus auton suorituskykyyn
Nuori suomalaiskuski joutui reitille ensimmäisenä autona ja tienauraajan rooli oli oletetun vaikea. Rovanperä koki myös päivän kolmannella (EK4) pikataipaleella pelottavan tilanteen, kun GR Yaris Rally1 -auto lipsahti leveäksi kovavauhtisessa mutkassa.
– Oli vaikeaa niin kuin osattiin myös odottaa. Kolmospätkällä lähti takasiipi irti, kun käytiin aika leveällä. Onneksi ei muuta käynyt autolle. Viimeinen pätkä oli sen jälkeen aika vaikea ajaa, Rovanperä kertasi.
– Siiven puuttuminen vaikutti aika paljon viimeisellä pätkällä, paljon enemmän mitä odotin. Kun ajoi kolmosta isommalla vaihteella, niin ei siitä oikein tullut mitään. Tuntui, että koko auto on ilmassa, eikä pelkästään perä.
Rovanperän tilanteessa oli aineksia jopa keskeytykseen, mutta tällä kertaa onnea oli matkassa.
– Se mutka meni ekalla lenkillä ihan hyvin, ja muistin kyllä paikan. Se oli vaan jonkin verran liukkaampi. Siipi osui puuhun. En kerennyt katselemaan sen enempää. Odotin, että koko takakulma jää sinne, mutta onneksi pusikossa ei ollut mitään, Rovanperä totesi.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Iltapäivän ajolenkillä Rovanperän tavoitteena on nostaa sijoitusta edes muutamalla pykälällä, jotta lähtöpaikka ei ole myös lauantaina toivoton.
– Olisi tärkeää saada muutama sija, jos se vain on mahdollista. Ainakin ensimmäinen pätkä iltapäivän lenkillä on sellainen, missä kaikkina vuosina auraajat ovat hävinneet ihan älyttömästi. Siellä on monesti R5-autotkin tulleet kovempaa. Se on tosi liukas pätkä ja paljon irtosoraa tiellä, Rovanperä summasi.
– Ei siinä oikein muuta ole tehtävissä kuin vain ajaa mahdollisimman nätisti. Siellä voi toki puskea rajuilla osuuksilla, mutta sitten voi tulla rengasrikkoja ja häviääkin paljon enemmän. Yritetään vain ajaa fiksusti.