Kalle Rovanperästä tulee tammikuussa historian nuorin tehdaskuljettaja rallin MM-sarjan pääluokassa, kun hän starttaa Monte Carlon MM-ralliin.
Toyota julkisti marraskuun lopulla tehneensä kaksivuotisen sopimuksen vasta 19-vuotiaan Rovanperän kanssa. Rovanperä on jo tehnyt historiallisia suorituksia rallin MM-sarjassa ja tulevina vuosina hänellä on mahdollisuus saavuttaa uusia ennätyksiä lajin huipputasolla.
Jari-Matti Latvala on napannut historian nuorimpana kuljettajana MM-sarjan osakilpailuvoiton. Latvala oli 22 vuoden ja reilun kymmenen kuukauden ikäinen voittaessaan Ruotsin MM-rallin vuonna 2008. Tuohon ikään Rovanperällä on matkaa yli kolme ja puoli vuotta.
Colin McRae puolestaan saavutti maailmanmestaruuden historian nuorimpana kuljettajana. Skotti oli reilun 27 vuoden ikäinen valloittaessaan MM-tittelin vuonna 1995. Rovanperällä on kahdeksan vuotta aikaa rikkoa kyseinen ennätys.
Rovanperä kertoo olevansa valmis kirjoittamaan historiaa uusiksi.
– Mutta se on vaikea tavoite, Rovanperä sanoo suoraan.
– Jos katsoo näitä nykyisiä mestareita, niin he ovat ajaneet aika kauan MM-sarjassa. Sinne on pitkä ja kivinen tie, puuppolalainen lisää.
Toyotalla tämän vuoden maailmanmestaruuden valloittanut Ott Tänak sai ensimmäisen tittelinsä 32-vuotiaana. Ranskalaiset Sebastien Ogier ja Sebastien Loeb olivat kolmenkympin molemmin puolin juhliessaan ensimmäisiä mestaruuksiaan.
– Tässä lajissa tarvitsee paljon kokemusta, ja jotkut asiat pitää oppia kantapään kautta. Toivottavasti pystymme jossain vaiheessa aloittamaan palkintosijoista ajamisen, Rovanperä kertoo.
"Ensimmäiset testit menivät todella hyvin"
Rovanperä ajoi ensimmäisen virallisen testin Toyota Yaris WRC -autolla joulukuun alussa. Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen ottivat Yarikseen kaksi päivää tuntumaa Ranskassa valmistautuessaan Monte Carlon MM-ralliin.
Rovanperä kuvaili itse, että Toyotan WRC-autoa oli helppoa ajaa. Kartanlukija Halttunen teki samankaltaisen havainnon nuoren kuljettajan vieressä.
– Ensimmäiset testit menivät ehkä vähän paremmin kuin oli oletettu. Kalle on aina päässyt nopeasti autoihin sisään, ja vaikka steppi olikin näin iso, ensimmäiset testit menivät todella hyvin, Halttunen kertoo.
Rovanperä ja Halttunen saavuttivat viime kaudella MM-sarjan WRC2 Pro-mestaruuden Skodan R5-autolla. Suomalalaisparilla vierähtää varmasti tovi ja toinenkin WRC-auton metkuihin tutustuessa.
– Paljon on vielä opeteltavaa, jotta nuotista pystyy ajamaan kova. Taso on niin hirveä siellä, minne menemme, Halttunen alleviivaa.