Rallilupaus Kalle Rovanperän siirtyminen Italian mestaruussarjaan on tärkeä osa asfalttiajoon totuttelemisessa, kertoo kuljettajan isä Harri Rovanperä.
Italialaissivusto Rally.it uutisoi tiistaina, että sopimus Rovanperän osallistumisesta yhtä lukuun ottamatta jokaiseen Italian CIR-sarjan kisaan on käytännössä sinetöity.
Harri Rovanperä vahvistaa uutisen MTV Sportille ja kertoo, että 16-vuotias Kalle jää kahdeksasta kisasta sivuun todennäköisesti vain huhtikuun lopun kauimpana ajettavasta Sisilian osakilpailusta.
Kalle Rovanperä kävi esittäytymästä italialaisille jo viime vuoden puolella.
– Kaikki lähti liikkeelle niin sanotusta Kalle-show’sta viime syksynä, kun hän oli ajamassa Monzassa ja Attilio Bettegan muistokilpailussa Bolognassa. Italialaisetkin tavallaan hurmaantuivat tuohon poikaan ja ajattelivat, että mitenköhän hänet saisi sinne ajamaan, Harri Rovanperä kertoo.
Kuvio alkoi muodostua, kun Rovanperä ajoi Mikkelin SM-rallin voiton jälkeen testiä Skodan ja Peugeot’n autoilla. Näistä Peugeot'n 208 T16 valikoitui ajokiksi myös Italiaan Rovanperän sponsorin Pirellin vahvalla panoksella.
Ensimmäinen kisa on edessä jo ensi viikolla Toscanassa. Sen jälkeen kausi jatkuu huhtikuussa legendaarisella Sanremon rallilla. Touko- ja heinäkuussa ajetaan myös kaksi sorakisaa, mutta pääasia Italiaan lähdössä on nimenomaan asfalttiin tutustuminen.
– Italia on varmasti yksi vaikeimmista asfalttimaista. Se siinä oli ajatuksena, että pääsisi asfalttia opettelemaan. Se on kuitenkin se tärkeä elementti. Lumi ja sora ovat kohtalaisen hyvin hallussa, mutta asfalttia ei pääse oikein missään ajamaan, Harri Rovanperä kertoo.
– Suomen rallit ja Latvia ovat vähän eri juttuja, koska sinne lähdetään ajamaan kaasu pohjassa, mutta Italiaan ei tarvitse lähteä muuta kuin opettelemaan asfalttia. Italiassa on niin kova taso, että jos 10-15 joukossa pyörii, niin se on jo hyvä.
Alaikäisen osallistuminen ylimmän kansallisen tason eli R5-luokan rallikisoihin on vaatinut sääntöjen venyttämistä niin Suomessa kuin Italiassakin. Rovanperä ei itse saa ilman ajokorttia ajaa autoa siirtymätaipaleilla siviililiikenteen joukossa, joten ryhmä lähtee matkaan samalla kaavalla kuin Suomen kisoissa: isä-Harri ajaa nuotituspätkät oikealta puolelta ohjattavalla autolla pojan istuessa vieressä. Kakkoskuljettaja Risto Pietiläinen puolestaan siirtää auton erikoiskokeille.
Harri Rovanperän mukaan suunnitelmissa on edelleen kisata 2-3 SM-osakilpailussa kesäkauden aikana. Nilsiän Tahko-ralli jää kuitenkin tulevana viikonloppuna väliin Italian testikiireiden takia. Pitkän ajan suunnitelma on nuoren kuskin mielessä selvä.
– Ammattiralliautoilijaksihan se poika haluaa ja siihen me yritämme tehdä töitä. Sitten aika näyttää, miten siinä käy, Harri Rovanperä toteaa.