Rallin MM-sarjassa ajanut ja rallicrossin EM-sarjassakin piipahtanut Jani Paasonen tekee kovan luokan comebackin.
Paasonen ajaa tällä kaudella viisi rallicrossin MM-sarjan osakilpailua ex-rallikuski Manfred Stohlin johtaman Stard-tiimin Ford Fiestalla. Aluksi uutinen tuntui aprillipilalta, mutta 44-vuotias mäntyharjulainen todella tekee paluun moottoriurheilun huippusarjaan.
– Kyllä se pitää paikkansa. Ei se mikään aprillipila ollut, vaikka moni niin ajatteli. Stohlin tallissa eli Stardilla on tarkoitus ajaa viisi osakilpailua. Nyt on se Espanjan kisa tämän kuun lopussa ja sen jälkeen on luvassa Englanti, Norja, Kanada sekä Ranska, Paasonen sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Tommi Mäkinen paljastaa: Puuppolassa kehitetään uusi ralliauto
Mikä veti konkarin takaisin rallicrossin pariin?
– Se on hyvä kysymys. Aina on ollut polte ajaa ja aina kun on päässyt ajamaan, niin se on ollut todella mukavaa. Saatiin hyvät yhteistyökumppanit ja sitä kautta palaset loksahtivat paikoilleen, Paasonen summaa.
– Viime vuoden loppupuolelta asti on enemmän näistä jutuista keskusteltu ja väännetty. Tarkoitus on tosiaan ajaa ne viisi rallicrossikisaa ja sitten meillä on pari tapahtumaa luvassa Stardin tiimin sähköautolla, Paasonen jatkaa.
Kovin ylitsepursuavia tavoitteita Paasonen ei itselleen aseta, sillä ajotaukoa on kertynyt melkoisesti. Viimeksi Paasonen ajoi rallicrossia vuonna 2012 Kouvolan EM-rallicrossissa.
– Lähdetään katsomaan, mikä siellä on meininki. Takin vetoketju on kyllä ihan ylös asti kiinni. En ole yhtään päässyt vielä ajamaan. Näillä näkymin päästään vähän kokeilemaan autoa juuri ennen Barcelonan kisaa, Paasonen toteaa.
– Aika kylmiltään siis lähdetään kisaan. Meidän sopimus meni niin myöhään, ettei ollut enää muuta järjestettävissä.
LUE MYÖS: Karmeaa! Niclas Grönholmin uran ensimmäinen voitto vietiin tylysti käsistä tuomariston päätöksellä
Paasonen saa tukea Ferratum-pankilta, joka toimii myös Stardin koko tiimin pääsponsorina. Tarkoitus on myös testata toisen pääkumppanin TurboRacingin moottoria sekä ahdinta ja ottaa ne käyttöön MM-osakilpailussa viimeistään kauden jälkimmäisellä puoliskolla.
– TurboRacing on kehittänyt moottoria ja turboa. Ne eivät edes ole vielä ihan valmiita, mutta jossain vaiheessa on tarkoitus ottaa ne käyttöön. Jos vehkeet osoittautuvat hyviksi, niin ajetaan niillä joku kisa, Paasonen juttelee.
– Espanjaan ne eivät ehdi missään tapauksessa, mutta myöhemmin kyllä.
Paasonen myöntää, että tämän kauden kisat menevät todennäköisesti puhtaasti harjoittelun piikkiin. Idea on kuitenkin pidemmässä comebackissa.
– Jos moottori on hyvä ja kaikki muut taustat ovat kunnossa, niin olisi todella kivaa ajaa kunnon paketilla vuonna 2020. Nyt harjoitellaan nämä viisi kisaa, mutta toki lappu on aina lattiassa, konkarikuski pohtii.
– Ajetaan nyt nämä kisat ja katsotaan, mikä on tulos. Jos sitten saisi pakettia kasaan ensi vuodeksi.
LUE MYÖS: Voittonsa menettänyt Niclas Grönholm ihmetteli tuomariston karua päätöstä: "Aivan normaali kisatilanne"
Paasonen ajoi urallaan 30 MM-rallissa saavuttaen parhaimmillaan MM-pronssia N-ryhmässä kaudella 2004. Tuolloin alla oli juuri Stohlin tiimin menopeli. Viimeisen rallinsa Paasonen ajoi vuonna 2012.