Rallin MM-sarjan hallitseva mestari Kalle Rovanperä haluaa muutoksia ja pian.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala linjaa Toyotan suurimman kehityskohteen – lukemat paljastavat karun totuuden
Sardinian MM-rallissa viime viikonloppuna nähtiin taas, miten sunnuntain ajopäivistä uhkaa tulla kerta toisensa jälkeen pelkkää köröttelyä. Kun sijoitukset olivat jo ratkenneet ja erot isot, keskittyivät WRC-kuljettajat vain säästelemään renkaitaan.
Rovanperä ei tykkää nykyisestä toiminnasta. Liian usein sunnuntain kaikki muut erikoiskokeet paitsi kisan päättävä Power Stage -pätkä ajetaan Rovanperän sanoin ”mummoa kirkkoon”.
– Ongelman saisi korjattua niin helposti, että antaisi kaikille neljä uutta rengasta Power Stagelle. Ei se paljoa vaatisi. Silloin kaikki voisivat ajaa myös aamun pätkät kunnolla ja katsojilla olisi jotain katsottavaa, Rovanperä tykitti MTV Urheilulle.
– Vaikkei siitä kilvanajoa tulisikaan, niin pystyisi ainakin normaalia vauhtia ajamaan ja hakemaan fiilistä Powerille. Monesti lauantai-iltana tilanne on selvillä, ja varsinkin jos tiimikaverit ovat peräkkäin, niin tilanne jäädytetään. Silloin sunnuntai menee ihan köröttelyksi, ja se on tyhmää.
Rovanperää risoo, että nykyisillä säännöillä menetetään helposti katsojia, koska kovin moni ei halua nähdä erikoiskokeilla miljoonan euron ralliautojen ajelevan pintakaasulla. Suomalaiskuskilla onkin tärkeä viesti Kansainväliselle autoliitolle (FIAlle).
– On aika selvää, että FIA: on tehtävä uudet rengassäännöt Power Stagelle. Ei olisi edes kovin iso kuluerä lisätä yhtä rengashuoltoa ennen viimeistä pätkää. Portugalissa oli ihan sama tilanne kuin Sardiniassa. Tuntuu pahalta fanien puolesta, Rovanperä sanoi.
– Me ajamme todella hiljaa pätkillä. Pakko niin on myös tehdä, koska kaikki muutkin tekevät niin. Ei se ole kivaa faneille eikä meille itsellekään. Siihen pitää löytää ratkaisu.
Sardiniassa kuskeja ja karttureita kuultiin ensimmäistä kertaa rallin MM-sarjan tulevaisuuden suhteen. Power Stagen lisäksi muutakin pitäisi uudistaa, jotta laji saataisiin päivitettyä 2020-luvulle.
– Ideoita oli aika paljon. Tänä vuonna ensimmäistä kertaa kuljettajat pääsivät yhdessä miettimään. Jotenkin pitäisi viedä asioita eteenpäin, koska lajille ei oikein tapahdu sellaista positiivista muutosta tähän nykyaikaan, Rovanperä mietti.