Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen ovat aloittaneet ilmiömäisesti debyyttikautensa Toyotan WRC-autolla.
Jyväskyläläispari aloitti Toyota-urakkansa lupauksia herättävästi sijoittumalla viidenneksi haastavassa Monte Carlon MM-rallissa tammikuussa. Sunnuntaina päättyneessä Ruotsin MM-rallissa Rovanperä ja Halttunen olivat vieläkin paremmassa vauhdissa ja ottivat upean kolmossijan. Palkintokorokepaikka oli molemmille ensimmäinen WRC-tasolla.
Rovanperän ja Halttusen kilpailu ei ollut täysin virheetön, mutta silti he jättivät taakseen muun muassa kuusinkertaisen maailmanmestarin ja nykyisen tallitoverinsa Sebastien Ogierin. Voiton vieneestä Elfyn Evansista suomalaiskaksikko jäi 20 sekuntia.
– Jos virheet ottaa pois, emme olisi olleet hirveän kaukana Elfynistä. Moottori sammui pari kertaa ja kerran kävimme ojan pohjalla. Vaihteiden kanssa oli muutenkin välillä sekoilua. Mutta varmaan se kuuluu vielä tähän vaiheeseen, Halttunen kertoi.
LUE MYÖS: Tommi Mäkiseltä herkullinen ennustus Kalle Rovanperästä – ”Muilla tulee kiirus”
Rovanperä on ollut pitkään rallimaailman seuratuin tulevaisuuden lupaus. Nuoreen suomalaiseen kohdistuu kovat odotukset, mutta silti historiallinen kolmossija tuli yllätyksenä monille – myös Halttuselle.
– En oikeastaan olettanut, että pääsemme näin äkkiä vauhtiin. Mutta ei se tunnu autossa sen kummoisemmalta kuin R5-autolla kovaa ajaminen, Halttunen vertasi.
Kilpailun päätteeksi Rovanperä ja Halttunen saivat kunnon samppanjakylvyn palkintokorokkeella.
– Hyvältähän tämä tuntuu, mutta olemme Kallen kanssa niin nälkäisiä, että maailma ei tästä mihinkään muutu. Tavoitteet ovat korkealla ja tämä on hyvä välisteppi. Tämä kertoo siitä, että valmistautuminen on ollut oikeanlaista ja asiat menevät oikeaan suuntaan, Halttunen kiteytti.
Rallin MM-sarja siirtyy seuraavaksi soralle. Maaliskuussa kilpaillaan Meksikossa ja huhtikuussa Argentiinassa.
Halttusen mukaan parivaljakolla on paljon opeteltavaa seuraavissa kisoissa.
– Luulen, että isoimmat haasteet tulevat meille – ehkä vähän yllättäenkin – näissä sorakisoissa, etenkin teknisissä ja hitaissa paikoissa. Nyt näimme Torsbyn pätkällä, että olemme ajaneet vasta vähän tällä autolla. Emme osaa käyttää sitä hitailla osuuksilla niin hyvin kuin pitäisi, niissä paikoissa häviämme, Halttunen paljasti.
– Toivotaan, että pääsemme treenaamaan sellaisia osuuksia. Ne sujuivat meiltä yleensä hyvin R5-autolla, mutta nyt ajotyylin pitää olla erilainen. Ruotsissa oli paljon nopeaa tietä, ja odotan, että meillä on seuraavissa kisoissa vaikeampaa kuin täällä, kartturi arvioi.