Suomessa on yli miljoona sähkötolppaa parkkipaikoilla ja -halleissa. Niiden käyttö herättää usein kysymyksiä.
Joillakin kuljettajilla on tapana käynnistää autonsa talvikeleillä siten, että lohkolämmittimen johto on kytkettynä seinään. Onko tästä hyötyä vai haittaa?
– Autossa, jossa lämmitysjohdon pistoke on moottoritilan ulkopuolella – esimerkiksi etupuskurissa – ei ole mitään merkitystä, käynnistääkö auton niin, että ensin ottaa johdon irti ja vasta sitten käynnistää, vai päinvastoin. Molemmat tavat ovat perusteltuja, linjaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
– Jos autossa on sisätilanlämmitin, saa sitä hyödynnettyä hetken pidempään, jos antaa johdon olla kiinni vielä lumien puhdistamisen ajan. Toisaalta suosisin ehkä kuitenkin tapaa, että irrottaa johdon ensin. Tällöin todennäköisyys johdon irrottamisen unohtamiselle on pienempi.
Vesalaisen mukaan johdon unohtumisesta kiinni autoon liikkeelle lähdettäessä saattaa selvitä säikähdyksellä – huonolla tuurilla vaurioita tulee enemmän. Johto irtoaa kevyesti seinästä tai autosta vain, jos piuhaan tulee suora veto.
– Tällöin selviää yleensä vain muiden ihmisten huvittuneella naljailulla työpaikan pysäköintialueella, kun lämmitysjohto laahautuu auton mukana. Toki on mahdollista, että mukana raahautuva johto jää renkaan alle ajossa, jolloin puskurissa oleva pistoke saattaa repeytyä irti vaurioittaen johtoa, pistorasiaa tai puskuria. Pistokkeen irtirepeytyminen on myös todennäköistä, jos pihasta lähdettäessä veto eli olekaan kohtisuoraan pois pistorasiasta, Vesalainen muistuttaa.
– Aina on myös syytä muistaa, että sähköjohdot pitää irrottaa vetämällä pistotulpasta – ei johdosta. Näin pienet ja heiveröiset johdot pysyvät varmimmin kiinni pistotulpassa sen sisällä. Mikäli johto irtoaa auton mukana, vastaa tilanne johdosta vetämistä. Tällöin on aina olemassa riski lämmitysjohdon vaurioitumiselle.
Konepellin avaaja, varo vaatteita!
Riskinsä on myös vanhempien autojen käyttäjillä: vaatteet.
– Vanhemmissa autoissa lämmitysjohdon pistorasia asennettiin usein konepellin alle. Mikäli jollakin vielä näin on, on tärkeää, että johto irrotetaan ehdottomasti ennen moottorin käynnistämistä. Konepellin alla oleva johto tai sitä irrottavan kuljettajan kaulaliina saattaa moottorin käynnistyttyä jäädä pyörivien hihnojen väliin tuhoisin seurauksin, Vesalainen varoittaa.
– Joissakin autoissa on raportoitu jälkikäteen asennetun moottorinlämmittimen sotkevan polttoaineen ruiskutusta. Näissä tapauksissa auto ei ole kovilla pakkasilla käynnistynyt, ellei lohkolämmittimen johto ole ollut irti 5-10 minuuttia ennen käynnistämistä.
Vesalaisen mukaan nämä ovat kuitenkin yksittäistapauksia ja johtuvan useimmiten siitä, että auton järjestelmä kuvittelee moottorin olevan tasaisen lämmin. Silloin auto ei osaa ohjata polttoaineen ruiskutusta kylmäkäynnistyksen edellyttämällä tavalla.
– Nykyään myydään myös sähkökäyttöisiä, kiertovesipumpulla varustettuja lämmittimiä, jotka lämmittämisen lisäksi kierrättävät jäähdytinnestettä auton järjestelmässä polttoainekäyttöisen lisälämmittimen tapaan. Näin moottori lämpenee enemmän ja tasaisemmin. Samalla vältytään todennäköisimmin edellä kuvaamani kaltaisilta ongelmilta, Vesalainen vinkkaa.