Älä tee auton lämmitystolpan kanssa tätä hengenvaarallista virhettä – näin käytät sitä oikein

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miten auton lämmitystolppaa käytetään oikein?

Vastaus: Turvallisuuden, naapurisovun ja moitteettoman toiminnan takaamiseksi lämmitystolpan käytössä on huomioitava tiettyjä asioita.

Lämmitystolpan ajastinkellon kellonaika on syytä tarkastaa ja ajastimen toiminta testata aina aika-ajoin. Tämän voi tehdä jollain sähkölaitteella, jolla tolpan toiminta on helppo todeta.

Mikäli tolppaan ei jostain syystä tule sähköä, kannattaa tarkastaa ensin ajastinkellon asento, tolpassa oleva sulake sekä vikavirtasuoja. Vikavirtasuojan toiminta tulisi testata ainakin pari kertaa vuodessa testipainiketta painamalla. Tällöin vikavirtasuojan pitäisi laueta.

Tolpan luukun lukko kannattaa voidella säännöllisesti. Näin se toimii moitteettomasti myös pakkasilla. Lämpötolpan kansi on lukittava aina, siitä riippumatta, onko siihen kytketty lämmitysjohto vai ei.

Mikäli on aikeissa hankkia sähköauton tai ladattavan hybridin, pitää hankkeesta keskustella isännöitsijän tai taloyhtiön edustajan kanssa jo hyvissä ajoin ennen hankintapäätöstä – siis mikäli autoa on tarkoitus ladata myös kotona. Olennaista on selvittää taloyhtiön sähköjärjestelmän soveltuvuus sekä varmistaa latauksesta aiheutuneiden kustannusten kohdistaminen nimenomaan lataajalle. Usein nämä edellyttävät jonkinasteisia muutostöitä lämmitystolppaan. Omin lupineen ei sähkötolpasta pidä mennä autoaan lataamaan, jotta vältytään tulipaloriskiltä ja saadaan ylläpidettyä naapurisopua.

Muistilista lämmitystolpan turvalliseen käyttöön

Tolpan kansi on pidettävä lukittuna aina – siis siitä riippumatta, onko tolpassa johto kiinni vai ei. Kyseessä on erityisesti lasten turvallisuuden kannalta olennainen asia.

Kun auto ei ole lämmityksessä, ei lämmitysjohtoa saa jättää kiinni pistorasiaan. Lapset saattavat mennä tökkimään johtoa. Lisäksi maassa lojuessaan se saattaa tehdä jännitteelliseksi sohjo- tai vesilammikon, jolloin myös aikuiselle käyttäjälle tai muille auton luona liikkuville aiheutuu vakava sähköiskun vaara. 

Maassa lojuva lämmitysjohto on myös altis ilkivallalle ja esimerkiksi lumenaurauksesta tai -kolauksesta aiheutuville vaurioille. Vaurioitunut johto on aina hengenvaarallinen.

Lämmitysjohdon kanssa ei saa käyttää jatkojohtoja vaan auton käyttäjän tulisi hankkia valmiiksi oikeanpituinen johto.  Pihalla liikkuvat lapset saattavat mennä availemaan jatkojohtojen liitoksia ja altistuvat näin sähköiskulle.

Auton lämmittämiseen on käytettävä vain siihen tarkoitukseen kehitettyjä lämmittimiä. Välillä näkee luovan autoilijan käyttävän auton sisätilojen lämmittämiseen sellaista sähkölämmitintä, jota ei ole tarkoitettu autokäyttöön. Liian tehokas tai väärässä asennossa oleva lämmitin aiheuttaa tulipalovaaran. 

Valitettavan usein edellisen kohdan luovien lämmitysratkaisujen yhteydessä näkee myös viriteltävän jatkojohtoja tms. ikkunoiden tai ovenkarmien välistä autoon sisälle. Oven tai ikkunan väliin puristuksiin jäänyt johto vaurioituu helposti ja saattaa pahimmillaan aiheuttaa sen, että auton korista voi saada sähköiskun.

Ennen sähköauton tai ladattavan hybridin kytkemistä tolppaan on varmistettava taloyhtiön sähköjärjestelmän soveltuvuus lataukseen isännöitsijältä tai taloyhtiön edustajalta. Samalla on olennaista sopia latauksesta aiheutuvien kustannusten kohdistamisesta nimenomaan lataajalle, joka usein edellyttää muutostarpeita tolppaan.

teppoboksi teppo vesalainen

Lue myös:

    Uusimmat