Käsittämättömän talven vaikutus: Junaliikenteessä tehtiin tammikuussa täsmällisyysennätys!

Lauha talvi on vaikuttanut positiivisesti junaliikenteeseen. Tammikuu oli täsmällisempi kuin mikä kuukausi moniin vuosiin.

Tänä talvena eteläisessä Suomessa ei ole voinut kuin haaveilla korkeista lumihangista ja talvilomaviikkoa vietetäänkin melko keväisissä tunnelmissa. 

Lumettomuudesta on kuitenkin ollut myös hyötyä joillekin tahoille ja yksi sellaisista on rataliikenne.

– Meillä on ollut erittäin täsmällistä liikennettä. Tammikuu oli täsmällisempi kuin koskaan huhtikuun 2016 jälkeen, Väyläviraston rautatieliikennejohtaja Markku Nummelin kertoi tänään MTV:n Uutisaamussa.

Nummelinin mukaan ennätysmäiseen tilanteeseen on vaikuttanut lumettomuuden lisäksi se, että tammikuussa ei tehdä ratatöitä vastoin kuin kesäisin eikä se ole hidastamassa rataliikennettä.

Pohjois-Suomessa lunta puolestaan riitää, joidenkin mielestä liikaakin. Tänä talvena se ei ole aiheuttanut rataliikenteelle juurikaan ongelmia.

– Olemme tänä vuonna satsanneet yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa todella paljon, Nummelin kertoo ja lisää, että kaikki on toiminut hyvin.

Erilaisiin sääolosuhteisiin varaudutaan

Sääolosuhteet muuttuvat jatkuvasti ja se aiheuttaa päänvaivaa myös rautatieliikenteelle.

Välillä on valtavat massat lunta, seuraavaksi tulee saavikaupalla vettä, toisinaan pakkanen tekee tuhojaan ja tasaisin väliajoin myrsky kaataa puita raiteille.  Kaikki nämä asiat on pyritty Nummelinin mukaan ottamaan huomioon.

Parhaillaan Suomessa testataan "venäläistä lumensyöjää", jolla on tarkoitus kerätä suuria määriä lunta kerralla erityisesti ratapihoilta.

– Tarkalleen ottaen se on menossa tällä hetkellä Kainuuseen Kajaanin suuntaan.

Myrskytuhoja vastaan on puolestaan varauduttu ennakoimalla.

– Olemme tehneet kovasti töitä poistamalla ratojen varsilta puita, jotka saattaisivat kaatua radalle. Tavallaan palautetaan (ratojen) ympäristö siihen, mikä se aikanaan oli. Kun oli höyryvetureita, kipinävaaran takia oli siisti ympäristö, missä ei ollut palovaaraa. Nyt se palautetaan muista syistä, Nummelin toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat