Runsasluminen talvi on iso haaste myös VR:n junaliikenteelle. Kauko- ja lähiliikenteen junavuorojen peruuntumisista ja junien myöhästelyistä syytetään tavallisesti VR:ää, vaikka toimiva junaliikenne on usean eri toimijan yhteistyötä. Miksi siis junaliikenne takkuaa talvisin?
Tammikuun paukkupakkaset ja poikkeuksellisen runsasluminen talvi ovat koetelleet VR:n junaliikennettä jo useita viikkoja.
VR on talven mittaan esimerkiksi joutunut perumaan kaukoliikenteen junavuoroja haastavien sääolosuhteiden vuoksi. Myös pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä on ollut suuria ongelmia, mikä on näyttäytynyt pidempinä vaihtoväleinä.
Monesti matkustaja kohdistaakin vihansa VR:ää kohtaan, vaikka ongelma on jossain muualla – mutta missä?
Sujuva junaliikenne on usean tahon saumatonta yhteistyötä
Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää toteaa, että koko Suomi ei välttämättä tunnista, kuinka monen eri tahon yhteistyötä toimiva ja sujuva junaliikenne oikeastaan on.
– VR on meidän suurin operaattori, ja siinä mielessä totta kai moni asia liittyy heidän tekemiseensä. Lisäksi Väylävirasto tuottaa meille infran, jolla liikennöinti tapahtuu.
– Sen lisäksi me Finrailissa hoidetaan operointia, eli tehdään käytännössä ohjaustoiminto infran ja kaluston kanssa. Olemme vähän kuin lennonjohto, Järvenpää kuvailee yhteistyötä.
Lisääntynyt junaliikenne vaikeuttaa ratojen kunnossapitoa
Pelkästään junaverkostojen puhtaanapito on kolmen-neljän eri tahon yhteispeliä – oli kyse sitten syksyn liukkaista lehdistä tai talvella kasaantuneesta lumesta.
– Väyläviraston tehtävä on kunnossapidon kautta tuottaa lumen auraustoiminta. Sen lisäksi meidän (Finrail) tehtävänä on pitää huoli, että lumen auraukselle on tilaa. VR:n täytyy pitää omalta osaltaan huoli, että junaliikenteen välissä on tilaa (lumien auraukselle), Järvenpää selventää.
Junien suosio on ollut selvästi nousussa, mikä on näkynyt lisääntyneellä junaliikenteellä. Junavuorojen lisääntynyt määrä on osaltaan haastanut ja vaikeuttanut junanraiteiden kunnossapitoa.
Lue myös: Matkustajamäärä nousi VR:n kaukoliikenteessä – yli 13 miljoonaa junamatkaa
Lue myös: Kun edessä on aamuruuhka, valitsee helsinkiläinen junan tai metron – auton ja bussin suosio selvässä laskussa
"Henkilöonnettomuuksia tapahtuu valitettavan paljon"
Finrailin operatiivinen johtaja Sanna Järvenpää listaa neljä yleisintä asiaa, jotka vaikuttavat junaliikenteen sujuvuuteen.
1. Poikkeukselliset sääolosuhteet
Pakkaset, runsaat lumisateet sekä vaihteleva ja poikkeuksellinen sää ovat olleet selvästi yksi suurimmista haasteista.
Suomen talvi on ollut poikkeuksellisen runsasluminen ja raiteille ja kalustoon kasaantunut lumi ovat vaikeuttaneet junaliikennettä.
– Ongelma tulee siitä, että lumi pakkautuu teknisiin järjestelmiin, esimerkiksi vaihteiden väliin ja vaikeuttaa kääntämistä tai lunta kerääntyy kalustoon, Finrailista kerrotaan.
2. Tekniikka ja vikatapaukset
Junaliikenteessä käytettävä tekniikka on ollut koetuksella – juurikin hankalien sääolosuhteiden vuoksi.
– Vaihteet voivat jäätyä, siksi junia ei voida kääntää normaalin liikenteen edellyttämällä tavalla. Jos jääpuikko putoaa kaluston päälle, harjamiehen täytyy käydä harjaamassa se ennen kuin vaihde saadaan taas käyttöön, Järvenpää havainnollistaa.
3–4. Esteet ja muut odottamattomat asiat rataverkolla
Toisinaan on tilanteita, jolloin junanradalla on jokin este tai muu odottamaton asia, johon ei olla voitu ennalta varautua.
– Ehkä neljäntenä (syynä) on henkilöonnettomuudet, joita valitettavan paljon rataverkolla tapahtuu, Sanna Järvenpää kertoo.