Helsingissä metsään kivilinnaa yli 20 vuoden ajan rakentanut Kati Sinenmaa sai liikennevirastolta ikävän ilmoituksen. Linna tullaan aitaamaan niin, että sinne ei enää pääse. Sinenmaalle ilmoitus merkkaa yhden aikakauden loppua.
Pohjois-Pasilan perukoille, Hakamäentien ja Postintaipaleen väliselle metsätilkulle rakennettu valtava kivilinna on melkoinen ilmestys.
Linnan korkeimmat muurin kurottelevat koivujen lomasta useiden metrien korkeuteen. Yhteensä muuria on kymmenien metrien edestä. Linnasta löytyy myös muun muassa maakuoppia, holvikaari ja jopa ”vankityrmä”.
MTV Uutiset vieraili linnalla toukokuun alussa.
Vaikuttavan rakennelman takana on vain yksi ihminen. Helsinkiläinen Kati Sinenmaa aloitti linnan rakennustyöt jäätyään asunnottomaksi vuonna 1995. Linna toimitti naisen kodin virkaa vuoteen 2008 saakka.
Tähän päivään saakka linnaa rakentanut Sinenmaa joutuu nyt päättelemään elämäntyönsä.
2:00
"Linna olisi voinut olla maailmanluokan nähtävyys"
Liikennevirasto aikoo aidata alueen niin, että linnaan ei pääse enää tutustumaan oma-aloitteisesti.
Sinenmaalle päätös on pettymys. Hänen mukaansa linnasta olisi voinut tulla jopa maailmanluokan nähtävyys.
– Vastaavia yhden ihmisen rakennelmia on maailmassa vain muutamia. Kaikki niistä ovat nykyään maailmanluokan nähtävyyksiä. Se johtuu siitä, että paikan päällä käyvät ihmiset ymmärtävät itsekin, että ne ovat todella mahtava juttu. Yksi ihminen on käyttänyt koko elämänsä johonkin. Sellaista ei voi saavuttaa virallisia teitä pitkin.
Hän pitää erikoisena myös sitä, että aiemmin hänen työnsä on nauttinut viranomaisten hiljaista hyväksyntää. Paikalla on vieraillut poliitikkoja, virkavaltaa ja virkamiehiä, eikä kukaan ole yrittänyt estää Sinenmaata rakentamasta.
– Siinä on tavallaan ollut kaupungin ja valtion siunaus työlleni. En koe olevani rikollinen siinä mielessä.
Yleisötilaisuus oli liikaa
Paikalla on vieraillut myös Liikenneviraston kiinteistöpäällikkö Pekka Korhonen, joka kertoo, että aitaamispäätös syntyi sen jälkeen, kun Helsingin Sanomien artikkelissa luvattiin, että Sinenmaa esittelisi kivilinnaa kiinnostuneille yhden viikonlopun aikana kesäkuussa.
– Tuollaista ei voida sallia. Silloin maanomistaja joutuu vastuuseen, jos ei ole huolehtinut siitä, että tilaisuus on asianmukaisesti järjestetty. Sinne voi tulla satojakin ihmisiä, Korhonen kertoo.
Sinenmaa on itse kertonut, että hänen ”valtaamansa” maa-alue on VR:n omistuksessa. Liikenneviraston ilmoituksen mukaan linna on kuitenkin valtion kiinteistöllä, jota liikennevirasto hallinnoi.
Vaikka linna voitaisiin periaatteessa purkaa, siihen ei olla kuitenkaan ryhtymässä.
– Siihen ei ole ollut tarvetta. Kyse on lähinnä siitä, että ihminen on järjestänyt kiviä uuteen asentoon metsässä. Yleisötilaisuuksien järjestäminen oli kuitenkin kimmoke siihen, että jotain on tehtävä, Korhonen sanoo.
– Yritämme käyttää lievintä mahdollista keinoa. Alue aidataan niin, että linnaan voi tutustua turvallisesti jatkossakin. Aita tulee sen verran lähelle linnaa.
"Se oli vain 20 vuoden projekti"
Korhosen mukaan myös yleisötilaisuuksia voidaan järjestää linnassa jatkossakin, mikäli asiasta sovitaan liikenneviraston kanssa.
– Jos joku tahtoo järjestää siellä tilaisuuden, täytyy käydä luparuljanssi läpi. Myös opastus, vastuuvakuutusasiat ja muut sellaiset tulee laittaa kuntoon.
– Luvan hakeminen ei sinänsä ole monimutkainen prosessi. Tulee vain laittaa liikenneviraston kirjaamoon hakemus sisään.
Sinenmaa ei kuitenkaan usko, että linnalla olisi aitaamisen jälkeen enää tulevaisuutta. Myös naisen oma into sen rakentamiseen on laantunut.
– Ei minulla ole pahemmin enää haluja taistella sen puolesta. Se oli vain tuollainen parinkymmenen vuoden projekti. Elämä pitää aina jotenkin elää ja minulla se meni noin. Harvalta ihmiseltä kuitenkaan jää mitään pysyvää jälkeä tänne. Siirryn nyt tavallisten ihmisten tasolle.
– Voisin miettiä, että lähden vaikka Kanadan erämaihin rakentelemaan rauhassa. Siellä on kuulemma kiviä myös. Eikä kukaan tule kyselemään perään.