MTV Uutiset vieraili IT-miljonäärin luksuslomasaarella, johon on haettu mallia Karibian lomakohteista. Rantatontteja saarelta ovat hankkineet niin rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm kuin Nokia-miljonääritkin. Vauraiden oma Strömsö alkaa olla valmis.
2:34
Jykevä verkkoaita ympäröi syrjäistä yhteysvenesatamaa, jonne Strömsön saaren loma-asukkaat jättävät autonsa saarivierailun ajaksi. Porsche, BMW, Mercedes-Benz, Cadillac. Heinäkuisena tiistaina parkkipaikka on uudehkoja arvoautoja puolillaan.
Ulkopuolisilta on satamaan pääsy kielletty. Oikeussalikuvista tuttu saaren isäntä Jyrki Salminen ajaa veneen laituriin, avaa verkkoaidan portin ja toivottaa kuvaustiimin tervetulleeksi.
Harmittelemme Salmisen kanssa kuvauspäivälle osunutta pilvistä ja sateista säätä. Noin muuten Strömsössä tuntuu paistavan melkein aina aurinko, Salminen kertoo.
Selvyyden vuoksi, kyse ei ole tv-sarjojen Strömsöstä, joka sijaitsee Vaasassa, vaan Raaseporissa sijaitsevasta Alkon henkilöstön entisestä lomakohteesta, joka siirtyi vuonna 1999 valtion kiinteistöyhtiö Kapiteelin omistukseen. Kapiteeli myi saaren Salmiselle vuonna 2004.
Tarkoitus on selvittää, millainen saaristoparatiisi Suomenlahdelle on kymmenessä vuodessa rakentunut. Salminen on luvannut esitellä paikkoja.
strömsö satelliitti
Loistohuviloita, upeita veneitä
Yhteysvenesatamasta on matkaa Strömsö Marinaan, eli saaren satamaan, noin kaksi meripeninkulmaa. Salmisen veneellä siihen kuluu kymmenisen minuuttia.
Vene on alumiinirunkoinen yhteysvene, jossa on pieni hytti. Ulkopuolisen silmiin yllättävän vaatimaton, pienen armeijaveneen näköinen.
Luksussaarihanke on kaikkea muuta kuin vaatimaton. Se sai alkunsa, kun Salminen tuli hankkineeksi valtion kiinteistöyhtiö Kapiteelilta Strömsön ja noin sata lähisaarta vuonna 2004.
– Olin aluksi kiinnostunut hankkimaan vain metsästystukikohdan ulkosaaristosta omaan käyttööni, mutta Kapiteeli ilmoitti myyvänsä Strömsön ja lähisaaret vain kokonaisuutena.
Muutamaa vuotta myöhemmin Salminen kertoi lehtihaastatteluissa kehittävänsä uudenlaista, klubimuotoista lomakohdetta Suomeen. Luksuslomakohteeseensa Salminen on hakenut mallia rikkaiden yksityissaarilta, esimerkiksi Mustique Islandilta Karibialta, joka on tunnettu muun muassa kuninkaallisten suosikkikohteena. Myös Salminen itse on perheineen lomaillut yksityissaarilla, mutta Suomen lomille vastaavaa kohdetta ei ole löytynyt.
Strömsö sijaitsee vilkkaan meriväylän varrella. Jo vuosien ajan saarta ohittaneet veneilijät ovat kurkotelleet suljetun saaren suuntaan ja ihmetelleet rantatonteille nousseita suuria huviloita sekä niiden edustalle ankkuroituja upeita veneitä.
Nyt suurin osa tonteista on myyty ja kiinteistökehitysprojekti alkaa olla valmis.
Eliitin lomapaikka
Katselemme ensin veneestä käsin saaren eteläistä rantaviivaa, jossa sijaitsevat parhaat rantatontit. Siellä täällä näkyy valkoisia veneitä ja pieniä pätkiä yksityistä hiekkarantaa.
Ostajia Salminen ei kerro, mutta MTV:n selvityksen mukaan esimerkiksi inkoolainen rallitähti Marcus Grönholm on ostanut kolme tonttia saarelta. Muita tunnettuja nimiä ovat Suomen rikkaimpiin kuuluva talousvaikuttaja Ilkka Brotherus, joka omistaa yhden Strömsöhön kuuluvista lähisaarista, sekä entinen Nokian kakkosmies J. T. Bergqvist ja vuorineuvos Juha Rantanen. Investointipankkiireja, lääkäreitä, arkkitehtejä, menestyneitä liikemiehiä. Strömsö on kansainvälisesti verkostoituneen eliitin lomapaikka.
Tontit ovat suuria, noin hehtaarin kokoisia, jotta rakennusoikeutta on saatu niille tarpeeksi. Noin 200 neliötä per tontti. Salmisen näkemys on ollut alusta asti, että nykyajan vaatimukset täyttävällä loma-asunnolla on oltava kokoa.
Tonttien hinnat ovat olleet 300 000 eurosta ylöspäin. Rakennuskustannuksineen loma-asunnolle tulee hintaa ainakin miljoona. Strömsön lomanvietossa ei varsinaisesti puhuta mökkeilystä.
Suomen kalleinta loma-asuntoa myydään Strömsössä
stromsopanorama3
Rikastui IT-osakkeilla
On selvää, että myös saaren omistajalle Jyrki Salmiselle on käynyt lopulta hyvin. Ja miksei olisi? Salmisen vankilatuomio vuosituhannen vaihteessa tehdystä pörssirikoksesta on jo aikaa sitten suoritettu.
Salminen ja hänen liikekumppaninsa Tuomo Tilman joutuivat vankilaan vuonna 2009 törkeästä sisäpiiritiedon väärinkäytöstä sekä kolmesta arvopaperimarkkinoita koskevasta tiedottamisrikoksesta.
Kyse oli vuonna 2000 toteutetusta TJ Groupin osakeannista ja -myynnistä. Salminen ja Tilman ansaitsivat molemmat 66 miljoonaa euroa myymällä johtamansa yhtiön osakkeita juuri ennen IT-kuplan puhkeamista. Pitkä oikeusprosessi kesti useamman vuoden ja lopulta molemmat passitettiin vankilaan 2 vuodeksi 4 kuukaudeksi yhtiön taloudellisen tilanteen vääristelystä. Ensikertalaisina molemmat istuivat tuomioistaan puolet.
Syyttäjä vaati alun perin rikoshyödystä 48 miljoonan mätkyjä. Korkein oikeus kuitenkin katsoi, että yhtiön taloudellisen tilanteen vääristelyllä saavutettu hyöty oli vain 8 miljoonaa.
Käteen jäi siis 58 miljoonaa mieheen. Mitä sellaisella summalla voisi hankkia? Ainakin nyt oman 320 hehtaarin paratiisisaaren vain tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista.
Tonttikaupalla jättitienestit
Strömsö on ollut Salmiselle oikea onnenpotku.
8,5 miljoonan kauppahinta herätti aikanaan paljon hämmästystä, ja herättää yhä. Alkon entinen pääjohtaja, kokoomuksen kunniapuheenjohtaja Ilkka Suominen kertoo MTV:lle, ettei ole vieläkään päässyt selville siitä, miksi Alkon piti luopua saaresta. Ja miksi Kapiteelilla oli niin kiire myydä ainutlaatuinen saari pilkkahintaan?
– Kyse oli valtion aivokärpäsestä. Yhtäkkiä perustettiin kiinteistöyhtiöitä, joille asetettiin tulostavoitteita. Havaittiin, että keskellä Suomenlahtea on lähes luonnontilassa oleva saari. Me (Suominen ja hänen seuraajansa) yritimme epätoivoisesti vaikuttaa kauppoihin ja puhua järkeä, että saari siirrettäisiin Metsähallitukselle. Mutta että saari myytiin muutaman hikisen miljoonan tähden.
Suominen on kokoomuksen pitkäaikainen puheenjohtaja ja entinen kauppa- ja teollisuusministeri. Alkon pääjohtajana hän toimi vuosina 1994-1999. Hänen aikanaan lamavuosina köyhtynyt valtio kohdisti katseensa rikkaan monopoliyhtiön omaisuuteen. Strömsön lomasaari siirrettiin muun omaisuuden mukana Kapiteelille, jonka tehtävä oli myydä kiinteistöjä mahdollisimman tuottoisasti.
Kreikassa valtion kiinteistöomaisuuden yksityistäminen alkaa nyt, Suomessa pantiin toimeksi jo vuosia sitten.
– Jokainen tietää, että tuollainen täysin ainutlaatuinen saari Suomenlahdella, on myös arvokas. Ostajat saivat äärettömän edullisen kaavoituksen ja löivät rahoiksi, Suominen väittää.
Saaren myynnistä tehtiin vuonna 2004 kirjallinen kysymys hallitukselle. Entinen kansanedustaja Henrik Lax kertoo, että muitakin mahdollisuuksia saaren kehittämiselle olisi ollut, mutta valtio ei halunnut niihin tarttua.
– Paikalliset toimijat ottivat meihin yhteyttä ja olisivat halunneet järjestää saarelle kaikille avointa toimintaa. Oli suunnitelma siitä, miten paikalliset yrittäjät olisivat pyörittäneet erilaisia palveluja saarella.
Saaresta tehtiin myös ainakin kaksi muuta tarjousta. Ne eivät kuitenkaan pärjänneet Salmisen tarjoukselle, jota Kapiteeli piti MTV:n tietojen mukaan "yllättävän hyvänä".
Isoja tontteja, hulppeita huviloita
On kieltämättä erikoista, että valtiolla oli niin kiire siirtää saari Alkon omistuksesta ja myydä se pois 8,5 miljoonalla. Hinta tuskin liikutti lamassa köyhtyneen valtion taloudellista tilannetta suuntaan tai toiseen.
Itse asiassa Kapiteeli oli tehnyt saaren kaavoituksesta jo luonnoksen, jonka se ehti esitellä Tammisaaren kaupungille.
Silloisen Kapiteelin johdosta kuitenkin kerrotaan MTV:lle, että suhtautuminen luonnokseen oli poikkeuksellisen nihkeää. On tietysti mahdollista, ettei Tammisaaren kaupunki ollut innokas myöntämään valtiolle lupaa saaren rantaviivan pilkkomiselle pieniksi tonteiksi ja keskusalueen avaamiselle keskiluokkaisten makkaranpaistajien virkistyskäyttöön. Kyse on kuitenkin ainutkertaisesta saaristokokonaisuudesta, jolla on myös luonnonsuojelullista arvoa.
Tammisaaren entisen kaupunginjohtajan Henrik Winbergin mukaan kyse ei ollut erityisestä nihkeydestä, vaan normaalista virkamiesmenettelystä.
– Kaava-asiat ovat pitkiä ja hankalia. Aina ei ymmärretä, että päätöksenteko kunnissa kestää oman aikansa.
Winberg viihtyi Tammisaaren johdossa vain pari vuotta, jonka jälkeen hän siirtyi Helsinkiin rakennettavan Kampin kauppakeskuksen johtoon.
Kapiteelille Strömsön kaavoittaminen oli vaikeaa ja hidasta, mutta Salminen sai kaavan läpi helposti. Kaava poiki vain yhden valituksen Helsingin hallinto-oikeuteen. Kun oikeus hylkäsi valituksen, eikä päätöksestä valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen, tonttien myynti saattoi alkaa.
Salmisen mukaan saaren myyntihinta oli kohdallaan, sillä hän kantoi kaavariskin. Hän muutti valtion kaavasuunnitelmia merkittävästi, sillä Kapiteelin suunnitteli saarelle pienempiä tontteja lukumääräisesti enemmän, jolloin rakennusoikeutta olisi yhdellä tontilla ollut vähemmän. Salmisen ajatus oli tavoitella isompaa.
– Oli täysin mahdollista, että kaavaehdotukseni olisi hylätty kokonaan ja minulla olisi vain ollut poikkeuksellisen iso kesämökki.
Näin ei kuitenkaan käynyt, ja Salminen sai laittaa myyntiin 77 rantatonttia keskeltä kauneinta Suomenlahtea. Parissa vuodessa Salminen oli saanut omansa takaisin. Sen jälkeen hän on tienannut tonttikaupoilla miljoonia.
stromsopanorama1
Uima-altaalta huikea näkymä
Saaren satamarakennuksen eteen on ankkuroitu kaksi komeaa huvijahtia. Itse rakennus on pieni ja punainen saaristolaisrakennus, johon Salminen kertoo suunnittelevansa pientä toimitilaa kauneushoitolayrittäjille.
– Jottei asukkaiden tarvitsisi lähteä kampaajan tai kynsihoitojen vuoksi kaupunkiin.
Sataman takaa näkyy saaren ravintola, punainen paviljonki, joka on muutamia vuosia sitten kunnostettu klubia varten.
Kipuamme Salmisen Jeepin kyytiin. Se on ainut auto koko saarella. Autojen lisäksi kieltolistalla ovat mopot ja mönkijät, jotta luonnon rauha säilyisi ja pienetkin lapset voisivat liikkua vapaasti.
On totta, että saarella on oma hiljaisuutensa. Sen rikkoo silloin tällöin vain veneen moottorin pärinä. Strömsössä tulee kääntäneeksi päänsä ja katsoneeksi, millainen luksusvene tällä kertaa on kyseessä.
Kylmänä ja sateisena päivänä hiekkarannan kupeessa sijaitseva uima-allasalue on autio, vaikka vesi on lämmitetty 25-asteiseksi. Altaalta avautuva näkymä Suomenlahdelle on huikea.
Aamuisin Strömsön klubi järjestää allasalueella joogaa ja päivisin Jani Sievinen käy pitämässä uimakoulua.
Näyttää kuin allas jatkuisi mereen saakka, mutta kyse on infinity-reunasta, Salminen täsmentää. Yksityiskohtiin on panostettu.
– Se on Suomen oloissa myös äärimmäisen käytännöllinen, kun puista tippuu paljon neulasia ja muuta roskaa. Ne valuvat reunan yli eivätkä sekoitu veteen.
Altaassa on käytetty merivettä, jota pumpataan saaren käänteisosmoosilaitokseen ja sieltä asukkaiden vesijohtovedeksi.
Salminen on panostanut käytännöllisyyteen, siitä kertoo saarelle vedetty vesijohto- ja viemäriverkosto. Myös jätehuoltoon on panostettu.
– Minun oli hankala kuvitella, että loma-asunnostaan huomattavan summan maksava perhe tyhjentäisi ulkohuussiaan tai kuskaisi roskia mantereelle mukanaan.
Saaristoon toteutettuna projekti ei ollut helpoimmasta päästä.
Salminen esittelee tavarasataman kupeessa olevan kivilouhimon, jossa saaren kalliosta louhitaan rakennusten ja teiden perustuksiin kahdenkokoista soraa. Se on tietysti järkevää, sillä kiveä ei ihan helposti tuoda veneellä saareen, Salminen huomauttaa. Vaikuttaa siltä, että Salmisesta on muutamassa vuodessa tullut saaristorakentamisen asiantuntija.
Klubin pääsymaksu 10 000
Vauraiden oma, ulkopuolisilta suljettu lomakohde on Suomessa uusi ja ainutlaatuinen.
Salminen perustelee klubia palvelujen saatavuuden näkökulmasta. Klubiin ovat tervetulleita kaikki, joilla on varaa maksaa. Liittyminen Strömsö klubiin maksaa noin 10 000 euroa ja vuosimaksu on noin 1000 euroa.
– Ei tällainen ravintola pyörisi pelkkää lohikeittoa myymällä, Salminen toteaa.
Maailmalla vastaavia yksityisklubeja on juuri Karibialla mutta myös Välimerellä. Pohjoismaisen tasa-arvoihanteen näkökulmasta rikkaiden oma, ulkopuolisilta suljettu alue on melko vieras.
Ruotsissa on hiljattain tapahtunut vastaavaa kehitystä vakituisessa asumisessa: Länsi-Ruotsiin ollaan suunnittelemassa kokonaista kaupunginosaa, jonka bulevardeja ja uima-altaita suojaisi aluetta ympäröivä aita.
Kun kyseessä on saari, eristäytyminen on helppoa ja aitoja ei tarvita. Strömsö-projekti on osoittanut, että yksityisklubi-muotoiselle lomailulle on kysyntää, pitkittyneestä lamasta huolimatta. Salminen kertoo suunnittelevansa jo seuraavaa yksityistä lomaklubia Saarenmaalle.
Omaa kesäasuntoaan Salminen myy Strömsön parhaalta paikalta 6,3 miljoonan euron hintaan. Markkinat ovat pienet, mutta Salmisen mukaan ne ovat olemassa. Edellisen kesämökkinsä Salminen myi noin neljällä miljoonalla.
strömsökartta
Lontoolainen pankkiiri: Tätä on luksus Suomessa
Saarivierailu päätteeksi Salminen esittelee klubin ravintolan, punaisen paviljongin. Hiljattain kunnostetun ravintolan yksityiskohdissa ei ole säästelty.
Baaritiskin yläpuolella on ison kuusipeurauroksen pää. Salminen on itse ampunut sen viime syksynä. Saaren pienen kuusipeurapopulaation jahti on yksi klubin järjestämistä tapahtumista. Salminen kertoo olevansa innokas metsästäjä, kalastaja ei niinkään.
Ravintolan takaosasta yksi soppi on varattu kokonaan lapsille. Ravintolan pihalla käyskentelee kaksi pörröistä miniatyyrihevosta, joita lapset saavat hoitaa ja ruokkia.
Yksi saaren asukkaista, Lontoossa asuva investointipankkiiri Cristophe Beauvilain menee hieman vaikeaksi, kun kysyn miltä saaren tarjoama luksus hänestä vaikuttaa. Karibian luksuskohteiden kaltaista loistoa on Suomen saaristossa vielä turha odottaa.
– Mutta nämä puitteet ovat todella ainutlaatuiset. Meille luksus tarkoittaa täällä mukavuuksia. Lomailu on helppoa, purkaa vain tavarat ja antaa lasten juosta vapaana.
Beauvilainia ei houkuttele perinteinen suomalainen mökkeily. Suomalainen vaimo taas arvostaa lomailussa enemmän omaa rauhaa.
– Paiskia töitä kahden viikon ajan mökissä keskellä ei mitään, se ei ole minusta ihanteellinen lomanviettotapa. Täällä tämä on luksusta, mutta minun mielestäni se vain yksinkertaisesti toimii.
Strömsön luksus on palveluja, jotka eivät olisi näin helposti yksittäisen mökkeilijän ulottuvilla.
Suomalainen luksus
2:44
Aina luksusta ei huomaa päällepäin.
Saarikierroksen jälkeen astumme Salmisen vaatimattoman oloiseen yhteysveneeseen ja lähdemme palaamaan kohti parkkipaikkaa. Tällä kertaa vauhti kiihtyy kovemmaksi. Siirrymme kuvaajan kanssa veneen hyttiin, jotta aallot eivät kastelisi meitä.
Yhtäkkiä vene ei vaikutakaan ihan perusbusterilta.
Salminen kertoo, että mittatilauksella tehdyssä norjalaisvalmisteisessa alumiiniveneessä on 350 hevosvoiman moottori. Tehoja lisää Rolls Roycen vesisuihku.
Tällaista on luksus.
Juttua täsmennetty kello 10.15: Saaren klubi, satama ja suurin osa rantaviivaa on ulkopuolisilta suljettu. Kuitenkin saaren pohjoisranta on kaavoittamatonta ja sitä koskee normaalit jokamiehenoikeudet.