Lennätettävistä kuvauskoptereista on jo nyt tehty useita havaintoja Suomen vankiloiden alueilla. Kauko-ohjattavat minikopterit aiheuttavat huomattavan turvallisuusriskin vankiloille, joilla ei ennen tätä päivää ole ollut mahdollisuutta puuttua ilmatilassaan liikkuviin miehittämättömiin kulkuneuvoihin.
Kuvauskopteri, jonka päähän oli siimalla sidottu sukka ja sen sisällä subutex-tabletteja. Riihimäen vankilassa ei ilahduttu tästä yllätyspaketista, joka jäi muutama vuosi sitten kiinni vanginvartijoiden näppeihin.
Kuvauskoptereiden käyttämistä salakuljettamisvälineenä yritetään suitsia nyt lakiuudistuksella, joka antaa rikosseuraamuslaitokselle entistä laajemmat oikeudet puuttua vankila-alueilla liikkuviin miehittämättömiin kulkuneuvoihin.
Huolena ampuma-aseiden salakuljettaminen
Erilaisten miehittämättömien kulkuneuvojen ja erityisesti lennokkien käyttö on räjähtänyt viime vuosina.
Nämä miehittämättömät kulkuneuvot ovat monipuolistaneet ehkä harrastajien elämää, mutta muodostaneet aivan uudenlaisen turvallisuus-uhan vankiloille.
– Käytännössä vankilaan pyritään tuomaan luvattomia aineita ja esineitä droneilla. Eniten itseäni kuitenkin huolestuttavat ampuma-aseet ja räjähteet, toteaa Vantaan vankilanjohtaja Tommi Saarinen.
Ennen tämän vuoden heinäkuuta vankiloissa on voitu lähinnä havainnoida lennokkeja silmämääräisesti, eikä aina siihenkään ole ollut aikaa.
– Lainsäädännön puolesta meillä ei ollut aikaisemmin mahdollisuutta vaikuttaa näihin lennokkeihin. Vankilan ilmatila ei kuulu lentokieltoalueeseen.
Tekniset laitteet mahdollistavat signaalin häirinnän
Vankiloiden läheisiä alueita ei edelleenkään ole asetettu virallisiksi lentokieltoalueiksi, mutta rikosseuraamuslaitoksen toimivaltuuksia on laajennettu.
– Teknisenä keinona voidaan mainita esimerkiksi kauko-ohjattavien lennokkien RF-signaalin häirintä, Saarinen selittää.
Vantaan vankilan katolla pyöriikin jo kauko-ohjattavien lennokkien tunnistus- ja puolustusjärjestelmä, joka havainnoi radio- ja tutkasignaalien avulla lähettyvillä pörrääviä lennokkeja.
Jos robottikopteri uskaltautuu turhan lähelle, ilmoittaa järjestelmä tilanteesta hälytyksellä.
– Tämä aiheuttaa vankilassa monenlaisia toimia, mutta suljemme esimerkiksi piha-alueet ja tarkistamme ne vierasesineiden varalta, vankilanjohtaja Saarinen kertoo.
Uusi EU-asetus suitsimaan drone-lennättämistä
Dronejen lennättämistä yritetään suitsia myös uudella EU-asetuksella. Ensi vuoden heinäkuussa voimaan astuva asetus määrittää, että jokaisen drone-lennättäjän on muun muassa suoritettava ilmailuun liittyvä verkkokurssi ja -tentti.
Uusi asetus laskee myös robottilennokkien maksimilentokorkeuden nykyisestä 150 metristä 120 metriin.
– Muutos on merkittävä. Tämä uusi asetus vaikuttaa aivan kaikkiin droneja lennättäviin, niin harrastajiin kuin ammattilaisiinkin, toteaa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jukka Hannola.
Hannola on tyytyväinen, että robottikopterien lennättämistä säädellään entistä enemmän. Kasvava ala on houkutellut pariinsa myös kokemattomia lentäjiä, joiden aiheuttamat vaaratilanteet voisivat olla kohtalokkaita.
– Jokainen läheltä-piti-tilanne on liikaa. Tämän tyyppisiä asioita ei tulla saamaan sääntelyllä kuriin, sillä meillä on esimerkiksi lukemattomia havaintoja lentoasemien läheisyydestä, missä keskimääräinen lennätyskorkeus on ollut yli 400 metriä. Nämä sääntöjenrikkomiset kertovat siitä, ettei sääntelystä ole alun alkaenkaan välitetty ollenkaan, Hannola toteaa.
"Lentokieltoalueen määrääminen raskas työkalu"
Vastaavia lainsäädäntöuudistuksia on jouduttu tekemään myös muiden turvallisuustoimijoiden kohdalla.
Esimerkiksi poliisi, puolustusvoimat ja rajavartiolaitos ovat joutuneet tarkentamaan erityislainsäädäntöään miehittämättömien kulkuneuvojen varalta.
– Ala on kasvava ja siinä on valtava potentiaali. On harmillista, jos harvalukuiset laitteiden väärinkäyttäjät aiheuttavat alalle huonoa imagoa.
– Uusi teknologia luo kuitenkin aina mahdollisuuden myös väärinkäyttöön. Viranomaistenkin on huomioitava, ettei kaikkea väärinkäyttöä tulla ikinä saamaan sääntelyllä kuriin, Hannola toteaa.
Vankiloiden yläpuolisen ilmatilan määrittämistä lentokieltoalueeksi Hannola pitää ongelmallisena. Lentokieltoaluetta ei voida määrätä ainoastaan miehittämättömille kulkuneuvoille, vaan kielto koskee aivan kaikkea ilmaliikennettä.
– Lentokieltoalueen määrääminen on niin raskas työkalu, että se on merkittävyytensä takia nähty tarpeelliseksi säätää valtioneuvoston tasolla. Jää nähtäväksi, minkälaisia mahdollisesti kevyempiä menettelyjä voisi kehittää dronetoiminnan suitsimiseen.