Kaupan alalla odotetaan tänä ja ensi vuonna hidastuvaa kasvua, kertoo Kaupan liitto.
Liitto arvioi, että vähittäiskauppa yltää tänä vuonna vajaan puolentoista ja ensi vuonna noin prosentin kasvuun. Kasvutahti oli selvästi parempi viime vuoden alussa, mutta tahti hiipui, kun tavaratalokauppa alkoi kesän korvilla hidastua.
Kaupan liitto toteaa, että alan suureksi haasteeksi muodostuvat kotimaassa syntyvät kustannukset. Muun muassa työn verotus ja muut kustannukset nostavat Suomessa toimivien yritysten kustannuksia samalla, kun taas hinnat määräytyvät kansainvälisillä markkinoilla. Kaupan kustannuksia tulee muun muassa kiinteistö- ja hallintopalveluista, logistiikasta, markkinoinnista ja mainonnasta.
Aasiassa valmistetun, 31 euroa maksavan puseron hinnasta kuusi euroa on arvonlisäveroa ja 19 euroa Suomessa syntyviä kustannuksia, lasketaan Kaupan liitossa. Kolme euroa menee valmistajalle ja kolme jää yrittäjälle yrityksen kehittämiseen, investointeihin ja osinkoihin.
– Yrityksen kehittämiseen ei jää paljoakaan marginaalia, jos hinnoilla kilpailee. Verottaja vie enemmän, mitä yrittäjälle jää, sanoo Kaupan liiton pääekonomisti Jaana Kurjenoja tiedotteessa.
Kehitystä ja koulutusta saatava Suomeenkin
Kansainväliset verkkokaupat ja käyttötavaraketjut voivat hankkia palveluitaan sieltä, mistä ne saa halvimmalla. Kansainväliset toimijat eivät yleensä tee Suomessa liiketoimintaansa kehittävää tutkimus- ja kehitystyötä.
Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi katsoo siksi, että strategisten toimintojen ja pääkonttorien sijoittuminen Suomeen on tärkeää kaikille toimialoille, ei vain teollisuudelle ja pankeille.
– Suomessa toimivan kaupan merkitys taloudelle ja yhteiskunnalle on liian suuri väheksyttäväksi, Kiviniemi toteaa tiedotteessa.
Kaupan tulevaisuuden ja elinvoimaisuuden tukemiseksi olennaista on verotuksen keventäminen, Kiviniemi linjaa.
Lisäksi Suomeen tarvitaan koulutusta ja tutkimusta tukemaan kaupan kehitystä.
– Pelkällä insinööriosaamisella ei uusia kuluttajapalveluita luoda eikä pärjätä kaupan kansainvälisessä kilpailussa. Tarvitaan syvällistä ymmärrystä asiakkaista ja kaupan strategioista ja toiminnasta, siis korkeatasoista koulutusta Ruotsin ja Ison-Britannian tapaan, Kiviniemi sanoo.