Päivittäistavarakauppa ry:n ja Panimoliiton toimitusjohtajat uskovat, että keskustan olut-avauksella olisi toteutuessaan täysin vastakkaisia vaikutuksia kuin puolue on tarkoittanut.
Päivittäistavarakauppa ja Panimoliitto tyrmäävät keskustan vaaliohjelmaan kirjatun ehdotuksen keskioluiden myynnin siirtämisestä Alkoon.
Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtaja Kari Luoto kertoo, että päätöksellä olisi suuret vaikutukset etenkin pieniin kauppoihin. Mitä pienempi myymälä on, sitä suurempi osuus alkoholituotteilla on kokonaismyynnistä.
– Vuonna 2012 tehtiin selvitys, että jopa 1000 pientä kauppaa ja elintarvikekioskia olisi lakkauttamisuhan alla, jos yli 3,7-prosenttisten tuotteiden myynti lähtisi pois, Luoto kertoo.
Keskustan kannatus on ollut periteisesti hyvä juuri maakunnissa, mutta Luoto ennustelee, että päätös vaikuttaisi eniten juuri harvaan asuttujen alueiden myymäläverkostoon ja sitä kautta palveluihin.
– Tänä päivänä ruokakauppojen yhteyteen on taloudellisesta pakosta keskittynyt muitakin palveluita etenkin syrjäseuduilla. Aluepoliittisesti ja koko maan asuttavuudenkin kannalta tämä on tosi iso asia.
Myös Panimoliiton toimitusjohtaja Elina Ussa uskoo, että päätöksen vaikutukset etenkin maaseudulla olisivat mittavat. Niitä olisi paitsi kauppaan ja panimoiden toimintaan, myös maatalouteen.
Voi olla, että se tässä perimmäisenä tarkoituksena onkin, että saataisiin Alkon myyntiä kasvatettua. Se tällä onnistuu kyllä.
– Meillähän 20 prosenttia viljallisesta peltoalasta Etelä-Suomessa kasvaa mallasohraa. Jos tämä esitys toteutuisi kuin keskusta esittää ja alettaisiin juoda miedompia oluita, myös mallasohran tarve vähenisi 25 prosenttia.
"Ruotsalaiset juovat suomalaisia vahvempia oluita"
Keskustan puoluesihteeri Timo Laaninen kertoi tänään MTV.fin haastattelussa, että uskoisi yli 3,7-prosenttisten juomien siirtämisen Alkoon ohjaavan kuluttajat mietojen juomien pariin.
Luoto ja Ussa eivät usko, että tämä toteutuisi. Heistä saatavuuden rajoittaminen lisäisi alkoholijuomien tuontia Virosta ja siirtäisi ostoksia Alkoon. Molemmat vetoavat siihen, miten ihmiset käyttäytyvät Ruotsissa, jossa päivittäistavarakaupoissa myydään vain kakkosoluen vahvuisia tuotteita.
– Suurin osa ruotsalaisista hakee oluensa Systembolagetista, Luoto toteaa.
Ussan mukaan tämä on johtanut siihen, että ruotsalaiset juovat suomalaisia vahvempia oluita – ei toisin päin.
– Ruotsalaiset kuluttavat 5,5 prosentin vahvuista olutta, kun suomalaiset pysyvät hyvin tässä päivittäistavarakaupan rajan puitteissa, eli olut nautitaan 4,7 prosentin vahvuisena.
– Ja jos kuluttajat ohjataan hakemaan juomansa valtion monopolista, niin kyllähän sieltä monenlaista väkevää voi tarttua mukaan. Voi olla, että se tässä perimmäisenä tarkoituksena onkin, että saataisiin Alkon myyntiä kasvatettua. Se tällä onnistuu kyllä.
Ussa näpäyttää keskustaa siitä, että esitys vaikuttaa siltä, ettei sitä ole mietitty loppuun asti.
– Toivon ja uskon, ettei keskusta ole perehtynyt asiaan tavalla, jota se olisi edellyttänyt. Ei tällaista muuten olisi tehty.