Testiväärennysten aika on ohi, uskoo Nokian Renkaiden toimitusjohtaja.
Volkswagenin viime syksynä paljastunut laajamittainen dieselhuijaus on saanut ihmiset epäilemään koko alan luotettavuutta. Epäilyt kohdistuvat nyt aiempaa herkemmin myös eurooppalaisiin valmistajiin.
Kauppalehden haastattelema Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Ari Lehtoranta kertoo, että lähes kaikki valmistajat ovat jääneet jossakin vaiheessa autoalan lehtien testeissä kiinni – tai vilppiä on ainakin epäilty.
Testeihin on Lehtorannan mukaan toimitettu erikoisvalmisteisia renkaita, joiden hyvät ominaisuudet tulevat esiin testeissä. Renkaat eivät kuitenkaan ole olleet sellaisia, joita saisi suoraan liikkeestä. Jo 2000-luvun alussa testeissä oli ilmeisiä doping-tapauksia ja vahvoja epäilyjä.
– Meidänkään jauhot eivät olleet puhtaat, Lehtoranta myöntää Kauppalehdelle.
Lehtorannan rehellinen puheenvuoro on alalla poikkeuksellinen ja järkyttävä. Asia on kuitenkin niin merkityksellinen, että Lehtoranta halusi ottaa sen esille.
Saksan autoliittokin manipuloi tuloksia
Rengasalan suuri skandaali tuli vastaan 2012, kun saksalaisen autoliiton ADACin testejä epäiltiin vilpistä. Kävi ilmi, että ADAC oli väärentänyt myös suosikkiautoäänestyksen tuloksia vuosikausien ajan.
– Tilanne on mennyt koko alalla parempaan suuntaan jo jonkin aikaa, hän sanoo.
Lehtoranta on ollut Nokian Renkaiden toimitusjohtajana syksystä 2014. Läpinäkyvyyden merkityksen korostamiseksi yhtiöllä on eettiset säännöt myös renkaiden testaamiseen.
– Mitään ei valmisteta enää testejä varten, Lehtoranta sanoo.
Hänen mukaansa myös testaajat ovat muuttaneet toimintatapojaan. Merkittävimmät testaajat ovat hakeneet tuotteet suoraan kaupan hyllyltä jo vuosien ajan.
Lähde: Kauppalehti