Nokian Renkaat ei ole ruotsalaistoimittajan mukaan ainoa rengastesteissä huijaava valmistaja – eikä edes pahin.
Ruotsalainen autotoimittaja Robert Collin kertoo Helsingin Sanomille käräyttäneensä Nokian Renkaat väärien testirenkaiden lähettämisestä jo 13 vuotta sitten Teknikens Värld -lehdessä.
Vuonna 2012 Collin sai suomalaisyhtiön jälleen kiinni testiin lähetettyjen renkaiden manipuloinnista, ja paljasti asian Aftonbladetissa.
– Kaikki huijaavat, niin kuin hiihtämisessäkin tehdään. Me toimittajat kerromme huijauksista, kun saamme riittävät todisteet, Collin kertoo Helsingin Sanomille antamassaan haastattelussa.
"Kaikki huijaavat"
Yli 30 vuotta autotoimittajana työskennellyt Collin kertoo rengasyhtiöiden käytäntöjen muuttuneen puhtaammiksi vuosien myötä, koska rengastestaajat pyrkivät hankkimaan renkaat rengasliikkeistä.
Silloin, kun testataan seuraavan vuoden malleja, renkaat täytyy joskus hankkia suoraan rengasvalmistajilta, mutta silloinkin Collinin mukaan voittajarenkaat testataan uudestaan, kun niitä voi ostaa kaupasta.
Käytäntö on Collinin mukaan parantanut testien luotettavuutta, mutta siitä huolimatta hän kertoo kaikkien huijaavan.
Collin kertoo Helsingin Sanomille, että esimerkiksi rengasvalmistaja Continentalilla on kokonainen osasto pelkkiä testirenkaiden toimituksia varten. Continental on hänen mukaansa myös jäänyt usein kiinni väärien renkaiden toimittamisesta.
Italialainen Pirelli on Collinin mukaan toiseksi pahin tekijä alalla.
– He ovat isompia kuin Nokian Renkaat, ja heillä on enemmän rahaa huijaamiseen.
Collinin mukaan yksi huijaustapa on ollut se, että asfalttitestejä tekeviin lehtiin lähetetään erilaiset renkaat kuin jää- ja lumitesteihin erikoistuneisiin testeihin.
Collin kuitenkin ennustaa Helsingin Sanomien haastattelussa, että Nokian Renkaiden kurssi lähtee jo tällä viikolla nousuun, kun selviää, että rengasyhtiöiden väärinkäytöksistä on uutisoitu aiemminkin.
Autopiireissä Robert Collin tunnetaan myös siitä, että hän onnistui kippaamaan Mercedes-Benzin A-sarjan auton nurin kesken koeajon vuonna 1997. Tapauksen seurauksena A-sarjalaiseen tehtiin merkittäviä muutoksia.