Kauppojen omia halpamerkkejä hillitsevä lainsäädäntö etenee – maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä: "Private label on hieno sana, mutta oikeasti puhutaan kopioista"

LK halpamerkit, pirkka, rainbow
Pirkka- ja Rainbow-tuotteita jääkaapissa Helsingissä 5. kesäkuuta 2009. Kaupat tarjoavat kuluttajille mielikuvaa edullisista mutta laadukkaista ja luotettavista tuotteista omilla merkeillään. Lehtikuva
Julkaistu 12.11.2019 12:21

MTV UUTISET – STT

Hallitus jatkaa kaupan omien tuotemerkkien hillinnän valmistelua, kertoo maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) Uutissuomalaiselle. Lepän mukaan asiassa edetään "mahdollisimman nopeasti".

– Valmistelutyö on ministeriössä käynnissä. Siinä on Kilpailu- ja kuluttajavirasto sekä työ- ja elinkeinoministeriö mukana, hän sanoo.

Tarkoitus ei ole kieltää kaupan omia edullisempia merkkejä, kuten Keskon Pirkkaa tai S-ryhmän Rainbow'ta, mutta tuottajien elinkeinon turvaamiseksi on tehtävä jotakin, Leppä linjaa.

– Private label on hieno sana, mutta oikeasti puhutaan kopioista. Kun tuottajat ja teollisuus tekevät uuden tuotteen, kauppa tuo heti markkinoille siitä kopion. Se hillitsee halua kehittää uusia tuotteita.

Hänen mukaansa soraääniä ei ole kuulunut muista hallituspuolueista tai oppositiosta.

Hallitusohjelmassa linjataan, että "hillitään päivittäistavarakauppojen ylivoimaista neuvotteluasemaa lainsäädännöllisin toimin, muun muassa private label -tuotteet". Kirjausta hämmästeltiin jo tuoreeltaan Kuluttajaliittoa myöten. 

Lue myös:

Eläinsuojelugaalassa palkittu Jenni Haukio otti kantaa tuotantoeläinten kohtaloon, puheesta nousi kohu – nyt hermostuivat maaseudun ihmiset: "Kuppi on läikkynyt yli"

Tuoreimmat aiheesta

Kaupan ala