MTV3:n F1-asiantuntijan Keke Rosbergin mukaan kärkitallien välisissä voimasuhteissa nähdään vaihteluja sen mukaan, millä radalla ajetaan.
Lämpötila on yksi suorituskykyyn vaikuttava tekijä. Bahrainissa ajettu avauskisa osoitti sen, ettei Mercedes GP:n auto toiminut helteisessä kelissä.
- Ainakin nyt Mersu tippui iltapäivällä, niin aika-ajossa kuin kisassakin, kun oli tosi kuumaa. Nico oli lauantaiaamuna kakkosena eikä puhunut oikeastaan mistään muusta kuin siitä, että hän on kolmen parhaan sakissa aika-ajossa. Hän jäi kuitenkin viidenneksi, ja oli hyvä tuuri, että pääsi edes viidenneksi, kun ei auto mennyt oikein mihinkään iltapäivällä, Keke kertaa Bahrainin viikonlopun tarjoamia opetuksia.
McLaren esitti Bahrainissa selvästi parasta huippunopeutta, joten talli saa edun puolelleen pitkiä suoria sisältävillä radoilla.
- Malesian valtavan pitkillä suorilla McLarenin suoranopeus tulee esille. Siellä on myös pitkiä nopeita mutkia, joissa odotan Ferrarin ja Red Bullin tekevän oman etunsa. Montrealissa McLaren, joka on tällä hetkellä niin nopea suorilla, saattaa olla täysin ylivoimainen, Keke ennakoi.
Monacon kapea ja hidasvauhtinen katurata saattaa nostaa muut tallit kärkeen.
- Monaco tarjoaa ihan omat haasteensa. Renault, joka on aika lyhyen akselivälin auto, saattaa olla erittäin hyvä auto Monacossa. Odottaisin myös, että Mersu, jossa on vähän enemmän aerodynamiikkaa autossa, muttei kovinkaan hyvä suoranopeus, saattaa olla tosi hyvä auto Monacoon.
Keke Rosberg ei näe syytä sääntömuutoksiin - katso video MTV3 Katsomosta (maksullinen palvelu)