Lahden sanomalehtipaino suljetaan. Konsernin henkilöstö vähenee 35,5 henkilötyövuodella.
Mediayhtiö Keskisuomalainen vähentää tilattavien sanomalehtiensä ilmestymispäiviä. Henkilöstön määrä vähenee tehostamisohjelman myötä arviolta 35,5 henkilötyövuodella.
Paperilehtien ilmestymistä vähennetään jo lokakuun alussa Sisä-Savon ja Pieksämäen Lehden osalta. Sisä-Savon tiistain paperilehti jää pois, ja Pieksämäen Lehti lakkaa ilmestymästä painettuna lauantaisin.
Ensi huhtikuussa lakkautetaan Warkauden Lehden keskiviikon ja sunnuntain paperilehdet. Samalla lakkaavat myös Etelä-Saimaan, Forssan Lehden, Iisalmien Sanomien, Kouvolan Sanomien, Kymen Sanomien ja Länsi-Savon sunnuntain paperilehdet sekä Itä-Savon maanantain paperilehti. Lehdet jatkavat uutisten julkaisemista verkossa seitsemänä päivänä viikossa.
Tehostamisohjelmalla tavoitellaan viiden miljoonan euron säästöjä tämän ja ensi vuoden aikana. Henkilöstövähennysten määrä tarkentuu myöhemmin. Vähennyksiä tulee sekä eläköitymisistä, irtisanoutumisista, irtisanomisista että osa-aikaistamisista.
Keskisuomalainen-konsernin keskitettyjen ja yhteisten toimintojen toimintamalleja sekä toteutustapoja aiotaan tiivistää ja tytäryhtiöiden toimintaa kehittää kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Lahden paino hiljenee lauantaina
Keskisuomalainen tiivistää ja tehostaa myös sanomalehtiensä painamista. Konsernin tytäryhtiö Lehtisepät sulkee Lahden sanomalehtipainon taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Tuotanto lakkaa jo lauantaina. Lahden painotyöt siirretään Lehtiseppien Tuusulan ja Kouvolan sanomalehtipainoihin painettavaksi.
Myös konsernin rakennetta tiivistetään, kun Suomen Suoramainonta -yhtiön tytäryhtiöt sulautetaan emoyhtiöön.
Toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan yhtiön toimintaympäristö on heikentynyt merkittävästi.
– Olemme reagoineet tähän koko Keskisuomalainen-konsernin kattavalla tehostamisohjelmalla, millä pyrimme parantamaan tulostamme. Tehostamisohjelmalla huolehdimme myös, että kyvykkyytemme kehittää nopeasti kasvavaa digitaalista toimintaa säilyy ja valmisteilla oleva mobiilisovellusuudistus konsernin mediatuotteille on tässä eturintamassa. Toimintaympäristö säilyy vaikeana ja meidän on suoriuduttava kaikissa olosuhteissa myös tulevaisuudessa, Kangaskorpi sanoi tiedotteessa.