Jättikauppa: Sanoma ostaa Alman aluelehdet – mukana muun muassa Aamulehti ja Satakunnan Kansa, 365 työntekijää vaihtaa kilpailijan leipiin

Alma Media myy alueellisen media- ja painoliiketoiminnan Sanoma Media Finlandille 115 miljoonalla eurolla. Kaupan toteutuminen edellyttää kilpailuviranomaisen hyväksyntää.

Hankittavissa liiketoiminnoissa työskentelee 365 työntekijää. Työntekijät siirtyvät liiketoiminnan mukana Sanoman palvelukseen, kun kauppa on saatettu loppuun. Sanoma arvioi kaupan toteutuvan tämän vuoden aikana.

Sanoman mukaan yrityskauppa on merkittävä investointi kotimaisen ja digitaalisen journalismin tulevaisuuteen.

– Journalistisen riippumattomuuden varmistaminen myös jatkossa on yrityskaupan keskeinen osa: toimitukset ja uutisbrändit jatkavat itsenäisinä omien päätoimittajiensa johdolla, Sanoma kertoo tiedotteessa.

Alma Median ja Sanoman yrityskaupassa Sanomalle siirtyy Alma Media Kustannus Oy, joka kustantaa Aamulehteä ja Satakunnan Kansaa sekä kolmeatoista pienempää lehteä Pirkanmaalla sekä Länsi- ja Keski-Suomessa.

Lehdet ovat Janakkalan Sanomat, Jämsän Seutu, Kankaanpään Seutu, KMV-Lehti, Nokian Uutiset, Rannikkoseutu, Suur-Keuruu, Merikarvia-Lehti, Sydän-Satakunta, Tyrvään Sanomat, Valkeakosken Sanomat, Jokilaakso sekä Vekkari.

Ostettavilla lehdillä oli vuoden 2019 lopussa yhteensä 190 000 tilausta. Kauppaan kuuluu myös painopalveluja tarjoava Alma Manu -yhtiö.

Alma Media kohti uusia liiketoiminta-avauksia

– Kauppa vahvistaa tasettamme ja saamme lisää resursseja uusiin liiketoiminta-avauksiin sekä yritysjärjestelyihin. Olemme löytäneet hyvän media-alaa tuntevan ostajan, jolla on resurssit turvata alueellisen medialiiketoiminnan elinkaari ja kehittyminen, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne kertoo tiedotteessa.

Telanteen mukaan kauppa on jatkumoa Alman aiemmin tekemille myynneille ja sille, että yritys keskittyy kannattavien digipalveluiden kehittämiseen. Alma Media on aiemmin luopunut muun muassa Lapin Kansan ja STT:n omistuksesta.

Telanne sanoo Alman keskittyvän vastedes Suomessa valtakunnallisiin medioihin sekä digitaalisiin palveluihin ja sisältöihin. Tarkoituksena on keskittyä myös digiliiketoimintojen kansainvälistämiseen.

Sanoma hakee tilaajakannan kasvua

Sanoman tiedotteessa toimitusjohtaja Susan Duinhoven toivottaa "Alma Median osaavat tiimit ja vahvat paikalliset uutisbrändit" ilolla tervetulleiksi.

– (Lehtien) menestyksellinen historia ulottuu jopa yli 140 vuoden taakse. Uutisjournalismi on olennainen osa Sanoman liiketoimintaa ja historiaa, joten meillä on luonteva rooli ja vastuu sen elinvoimaisuuden varmistamisessa tuleville sukupolville, Duinhoven kertoo.

Sanoman mukaan kauppa parantaa yhteisten toimintojen tehokkuutta ja mahdollistaa välttämättömät investoinnit digitaaliseen kehitykseen.

– Kaikkien lehtien tilaajakannan kasvattaminen on meille erittäin tärkeää, sillä digitaalisella aikakaudella menestyminen edellyttää skaalaa. Uutismediatoimialan keskittymisen hyötyjä on nähty jo monissa Euroopan maissa, esimerkiksi Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Hollannissa – median moniäänisyyden kärsimättä, Duinhoven jatkaa tedotteessa.

Sanoma Media Finland on STT:n enemmistöomistaja.

Uutinen päivittyy.

Lue myös:

    Uusimmat