Vielä muutama vuosikymmen sitten ajatuskin vieraasta ihmisestä siivoamassa omaa kotia oli useimmista suomalaisista outo. Nyt yhä useammat ostavat kotisiivouspalveluita – iäkkäät pakosta, nuoremmat elämästä nauttiakseen.
– Rikkaat ovat käyttäneet kotisiivousta aina, mutta nykyään mukana on paljon keskituloisia ja lapsiperheitä. Kotisiivous ei ole enää niinkään tulo- kuin asenne- ja arvoriippuvainen asia, kuluttajatutkija Taija Härkki sanoo.
Kotisiivouspalveluja tarjoavan Sivina Oy:n toimitusjohtaja Pasi Pietilä vahvistaa asiakaskunnan laajentuneen sitten vuoden 1998, jolloin yritys aloitti toimintansa.
– Aikaisemmin keskitimme markkinoinnin varakkaille alueille, mutta nyt meille tulee asiakkaita ihan tavallisilta pien- ja kerrostaloalueilta, jopa yksiöistä, Pietilä sanoo.
Sivina on yksi monista kotisiivouspalveluita tarjoavista yrityksistä, joita syntyi Suomeen kuin sieniä sateella vuoden 1997 tienoilla, jolloin osassa maata otettiin kokeiluna käyttöön kotitalousvähennys. Vuonna 2001 kotitalousvähennys tuli käyttöön koko maassa.
– Ennen kotitalousvähennystä kotisiivous oli varmaan aika harvojen herkkua. Kun ihmiset havahtuivat uuteen mahdollisuuteen, markkina oli erittäin voimakas. Piti olla tarkkana, montako mainoslehtistä jakoi postilaatikkoihin, jotta riitti kapasiteettia vastaamaan kysyntään, Pietilä kertoo.
”Osa heistä ei enää pysty siivoamaan itse”
Härkki sanoo, että alussa kotisiivousyritysten suurimmaksi käyttäjäryhmäksi nousivat lapsiperheet.
– Lapsiperheiden elämä on aikamoista härdelliä. Kuskataan lapsia päiväkotiin, päiväkodista pois ja harrastuksiin. Heillä on ajasta pulaa, ja he ottavat kiitollisina vastaan siivouspalvelun, jotta selviäisivät arjesta, Pietilä selittää.
– Nyt laman myötä lapsiperheet ovat irtisanoneet sopimuksia, koska heillä on isot lainat maksettavinaan. Lapsiperheiden ohi kotisiivouspalveluiden suurimmaksi käyttäjäryhmäksi ovat selvästi nousseet yli 60-vuotiaat, joilla on varaa maksaa työeläkkeistään kotisiivouksesta, Härkki toteaa.
Pietilä myöntää joidenkin ”Nokia-perheiden” jääneen pois asiakaskunnasta laman myötä.
– Mutta kysyntään vaikutti kyllä myös se, kun kotitalousvähennys muutama vuosi sitten heikentyi 60 prosentista 45 prosenttiin. Silloin oltiin vähän ihmeissään, että miten tämä mahtaa jatkua, mutta aika hyvin se sitten kuitenkin jatkui. Kun asiakkaat ovat tottuneita käyttämään siivouspalvelua, niin sitä myös käytetään, Pietilä lisää.
Sivinan asiakkaista lähes kolmannes on pienituloisia ja heikkokuntoisia vanhuksia, jotka saavat ostaa palvelun kokonaan ilman arvonlisäveroa.
– Ikäihmiset ovat nousseet kotisiivouspalveluiden suurimmaksi käyttäjäryhmäksi siksikin, että osa heistä ei enää pysty siivoamaan itse. Eivät seitsemänkymppiset kehtaa sanoa, että siivoutan kotini muilla, koska nautin elämästä. Nuoremmilla elämästä nauttimisen arvo sen sijaan on jo sillä tasolla, että niin voidaan sanoa. He käyttävät muuten siivoamiseen menevän ajan vaikka lasten kanssa puistossa leikkimiseen tai urheiluun, Härkki sanoo.
Hyödynnä kotitalousvähennys
Miten kotisiivouksesta saa kotitalousvähennyksen? Lakimies Päivi Kaari kertoi vastauksen Studio55.fi-lähetyksessä joulukuussa 2015.
25:44