Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan ihmisten asiointitottumukset kaupassa ovat hämmästyttävän nopeasti muuttuneet. Merkittävin muutos on sunnuntain merkityksen kasvu kauppapäivänä ja kaupankäyntipiikkien tasaantuminen juhlapyhien ympärillä.
– Ei se kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen ole syömistä Suomessa lisännyt, Helander sanoi tulosjulkistuksen yhteydessä.
Helander muistuttaa, että myös kustannukset ovat kasvaneet. Hän uskoo, että pikku hiljaa aukioloajat hakevat "järkevän muotonsa".
– En hirveästi usko, että on kestävällä pohjalla, että kauppoja pidetään ympärivuorokauden auki, varsinkin tällaisia isoja hypermarketteja. Samoin ylipitkät aukioloajat tuonne kello 23-24:ään. Ainakin, kun me tehdään laskelmia, niin ne ovat liiketaloudellisesti kovin huonoja, Helander sanoi.
Helanderin mukaan myöhäisinä tunteina asiakkaita ei kovin hirveästi liiku.
– Jokainen tekee omat ratkaisunsa. Kun me toimimme liiketoimintalähtöisesti, meille on hyvän asiakaspalvelun lisäksi tärkeätä tehdä myös hyvää tulosta. Me varmaan mietimme näitä asioita vähän eri näkökulmasta kuin jotkut muut alan toimijat, Helander sanoi.
Tiukka kisa päivittäistavarakaupassa jatkuu
Ruokakaupassa on käyty tiukkaa kisaa viime vuosina. Helander uskoo tiukan kilpailun Suomen päivittäistavarakaupassa jatkuvan.
Helander arvioi, että pari vuotta Suomessa ja muuallakin on eletty poikkeuksellisia aikoja, kun ruuan hinta on laskenut.
– Meidän arvio on se, että se on enemmän väliaikainen kuin pysyvä ilmiö, johtuen ihan siitä, että väestö kasvaa maailmalla. Pitkässä juoksussa hyvän, laadukkaan ruuan saatavuus on kriittinen asia koko ihmiskunnalle, Helander sanoi.
Tuloksensa torstaina julkistaneen Keskon vertailukelpoinen liikevoitto oli loka-joulukuussa 63,3 miljoonaa euroa, kun vuotta aiemmin se oli 59,1 miljoonaa euroa. Yhtiön koko vuoden vertailukelpoinen liikevoitto oli 273 miljoonaa euroa, kun vuonna 2015 se oli 245 miljoonaa euroa. Pörssi ei torstaina kehrännyt Keskon tuloskunnolle. Iltapäivällä Keskon B-osake oli vajaan seitsemän prosentin laskussa pörssissä.
Keskon neljännen neljänneksen liikevaihto kasvoi yritysostojen ansiosta 27,6 prosentilla noin 2,8 miljardiin euroon. Ilman yritysostojen vaikutusta paikallisissa valuutoissa mitattuna Keskon liikevaihto kasvoi 1,2 prosentilla.
Kesko osti viime vuonna esimerkiksi Onnisen ja Suomen Lähikaupan. Kesko myi esimerkiksi Venäjän päivittäistavarakaupan.
Vuoden loppuun mennessä Kesko oli muuttanut Suomen Lähikaupan ostossa saamistaan Siwoista ja Valintataloista 223 kauppaa K-Marketeiksi.