Kauppakonserni Kesko ylsi jälleen tulosparannukseen loppuvuonna. Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan viimeinen vuosineljännes oli kaikkien aikojen paras.
Konsernin vertailukelpoinen liikevoitto nousi loka-joulukuussa noin 130 miljoonaan euroon vuodentakaisesta noin 115 miljoonasta eurosta.
Yhtiön koko vuoden vertailukelpoinen liikevoitto nousi viime vuonna noin 462 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli noin 429 miljoonaa euroa. Konsernin liikevaihto paisui viime vuonna 10,7 miljardiin euroon edellisvuoden 10,4 miljardista eurosta.
Helander pitää menestyksen salaisuutena vuonna 2015 laadittua strategiaa, jossa tekemisen ohjenuoraksi määriteltiin asiakaslähtöisyys.
– Päivittäistavarakaupassa menestyksemme perustuu hyvään asiakaskokemukseen. Jo pitkään jatkunut myynnin ja markkinaosuuden hyvä kehitys jatkui myös vuonna2019. Myös ruoan verkkokaupassa kasvu oli vahvaa. Myynnin ohella kannattavuuttamme on parantanut teknologian entistä laaja-alaisempi hyödyntäminen ja logistisen tehokkuuden parantaminen, Helander sanoo tiedotteessa.
– Strategiamme ytimessä ovat ketjukonseptien päälle rakennettavat kauppakohtaiset liikeideat, hän jatkaa.
Hän näkee edelleen mahdollisuuksia myynnin ja tuloksen kasvattamiseen siinä, että K-kauppiaita tuetaan kauppakohtaisten liikeideoiden toteuttamisessa.
Myös Keskon rakentamisen ja talotekniikan kaupassa myynti kasvoi ja tulos vahvistui. Autokaupan tilanne parani vuoden viimeisellä neljänneksellä, kun sekä autojen kysyntä että saatavuus paranivat. Helanderin mukaan tilanne ei ole kuitenkaan vielä täysin normalisoitunut.
Helander arvioi, että Keskon näkymät alkavalle vuodelle ovat hyvät. Sekä konsernin vertailukelpoisen liikevoiton että liikevaihdon odotetaan kasvavan edelleen.