Autojen koko ja teholukemat ovat nousseet vuosikymmenessä hurjasta. Kolmannen sukupolven Suzuki Swift ei mässäile tehoilla, vaan tähtää hauskuuteen ennen kaikkea keveyden kautta.
Suzuki on tunnettu nelivedoistaan, mutta myös etuvetoinen Swift Sport on noussut kunnioitettavaan asemaan. Autoa käytetään paljon esimerkiksi rata-ajokoulutuksissa ja muun muassa Nürburgringin radalla Swift on autovuokraamojen peruskalustoa. Kolmannen sukupolven myötä auto on ottanut harppauksen nopeampaan suuntaan.
Pikkusporttien kulmakivenä toimii auton keveys. Uusi Swift Sport onkin 80 kiloa edeltäjäänsä kevyempi ja vaakaan kilahtaa vain 970 kiloa. Kun pienentyneen massan parina nähdään huomattavasti edeltäjäänsä vääntävämpi 1,4-litrainen turbokone, on suorituskyky aika paljon edeltäjäänsä ripeämpi. Tehoa Suzukin isommista malleista tuttu moottori tarjoaa 140 hevosvoimaa ja vääntöä on kiitettävät 230 newtonmetriä, ja näiden turvin satasen nopeus pitäisi saavuttaa alle kahdeksassa sekunnissa. Moottorin parina toimii aina kuusiportainen manuaalivaihteisto ja voima välitetään etupyörille.
Painonsäästön lisäksi uusi korirakenne on huomattavasti edeltäjäänsä jäykempi. Tällä on positiivisia vaikutuksia myös ajettavuuteen. Myös alustarakenteet ovat aiempaa jämäkämpiä, minkä pitäisi osaltaan tehdä uudesta Swift Sportista varsin hauska kokonaisuus.
Swift kuuluu Suomen tuontiohjelmaan, mutta Sportin tulosta maahamme ei ole vielä tietoa.
Kuvat: Valmistaja
Lue lisää Suzuki Swiftistä:
Ensituntuma: Suzuki Swiftin viehätys perustuu helppouteen