Jaguar esitteli ensimmäisen katumaasturinsa muutama vuosi sitten. Looginen lisäys mallistoon on vauhdikkaampi tehoversio.
Jaguarin ensimmäinen katumaasturi F-Pace on päässyt konsernin erikoisautoista vastaavan SVO:n (Special Vehicle Operations) käsittelyyn. Osaston jäjiltä F-Pace sai nimeensä liitteeksi merkin urheilullisimpiin versioihin viittaavan lyhenteen SVR, ja katetta näille kirjaimille konehuoneen täydeltä.
F-Pace SVR:n keulalle on istutettu konsernin muista malleista tuttu 5,0-litrainen mekaanisesti ahdettu V8, joka tarjoilee 550 hevosvoimaa ja vääntöä jykevät 680 newtonmetriä. Näiden voimavarojen ja nelivedon turvin F-Pace ampaisee satasen nopeuteen 4,1 sekunnissa, ja huippunopeutta kertyy 283 km/h.
Auton menohaluista viestii vakiota aggressiivisempi ulkonäkö. Keulasta löytyvät isot ilmanottoaukot, minkä lisäksi lokasuojista löytyvät isot jäähdytysaukot paljastavat hiotun aerodynamiikan. Takaosaa puolestaan hallitsee neljä pakoputken päätä. Äänimaailmasta pitää huolen Jaguarin aktiivinen pakoputkisto, joka on myös 6,6 kiloa F-Pacen vakioputkistoa kevyempi.
Kasvaneita tehoja vastaamaan myös auton ajo-ominaisuuksia on hiottu sporttisempaan suuntaan. Alustaa on hieman jäykistetty ja ensimmäistä kertaa F-Pacesta löytyy taka-akselilta Jaguarin sähköisesti ohjattu aktiivinen tasauspyörästö, joka mahdollistaa voiman tarkan välittämisen. Luonnollisesti myös kaikki auton sähköiset järjestelmät on hiottu vastaamaan vauhdikkaampaa ajokokemusta.
Galleria
Kuvat ja lähde: Valmistaja
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.