Kia esitteli viime vuonna uuden Optiman ja mallisto täydentyy vuoden mittaan. Nyt valmistaja julkaisi tietoja ensimmäisestä pistokehybridistään.
Aikaisempiin hybridimalleihin verrattuna uuden Optima Plug-in Hybrid on Kian ensimmäinen pistokkeesta ladattava malli. Auton takapenkkien takan sijaitsevan 9,8 kWh:n akuston turvin autolla pystyy valmistajan ilmoittaman mukaan ajamaan pelkällä sähköllä 54 kilometriä. Yhdistetyksi CO2-päästölukemaksi tavoitellaan 37 g/km, mikä varmistaisi suopean verokohtelun.
Kia Optima Plug-in Hybridin pellin alta löytyy 2,0-litrainen GDI-bensiinimoottori, joka tuottaa 156 hevosvoiman tehon ja 189 Nm väännön. Sähkömoottorin kanssa kokonaisteho nousee lukemaan 205 hevosvoimaa ja vääntöä voimalinja tarjoaa 375 newtonmetriä. 68-hevosvoimainen sähkömoottori on sijoitettu muutamien saksalaisten merkkien tapaan automaattivaihteiston kuorien sisään monentinmuuntimen paikalle. Vaihteistona toimii kuusiportainen automaatti.
Ajon aikana kuljettaja voi valita kahdesta ajotilasta. Oletusarvoisesti ajotilana oleva HEV (Hybrid Electric Vehicle) priorisoi sähkömoottorin käyttöä pyrkien parhaaseen mahdolliseen taloudellisuuteen. Charge Mode puolestaan nimensä mukaisesti lataa akkua polttomoottorin avulla ja siten esimerkiksi kaupunkia lähestyttäessä mahdollistaa päästöttömän ajamisen asutuksen läheisyydessä.
Kia Optima Plug-in Hybrid lanseerataan Suomen markkinoilla syyskuun alussa.