Kiinalaiskonglomeraatti Fosun on ostanut matkatoimisto Thomas Cookin brändin. Fosun maksoi Cookin brändistä 11 miljoonaa puntaa eli noin 12,7 miljoonaa euroa.
Pitkään ongelmissa ollut Thomas Cook hakeutui konkurssiin varsin yllättäen syyskuussa. Konkurssi-ilmoitus johti 22 000 työpaikan menettämiseen ja käynnisti Britannian rauhanajan suurimman kotiuttamistoimen, operaatio Matterhornin.
Operaation aikana noin 140 000 ihmistä haettiin takaisin Britanniaan heidän jäätyään nalkkiin matkakohteisiinsa.
Historiallinen 178-vuotias brittitoimisto oli yrittänyt viime hetkiin sakka saada yksityisiltä sijoittajilta 250 miljoonan dollarin suuruista lisärahoitusta. Myös Fosun oli neuvotellut rahoitusdiilistä jolla Thomas Cook olisi pelastettu, mutta vetäytyi siitä. Rahoituksen saaminen kariutuikin ja yritystä kohtasi konkurssi.
Fosun oli jo ennen matkanjärjestäjän konkurssia suurin osakkeenomistaja Thomas Cookissa. Fosun on konglomeraatti eli monialainen yhtiö.
Hongkongin pörssissä kirjoilla oleva Fosun omistaa myös ranskalaisen lomakohdeketjun, Club Medin. Thomas Cookin brändin ostamisen yhteydessä Fosun koppaa itselleen oikeudet myös matkanjärjestäjän tytäryhtiöihin hotelliketjuihin Casa Cook ja Cook's Club, Fosun kertoi tiedotteessa myöhään perjantaina.
Thomas Cookin konkurssilla oli vaikutuksia myös Suomessa, kun tytäryhtiö Tjäreborgin kautta matkalle lähteneiden kotiin paluu hankaloitui väliaikaisesti.
Tjäreborgin tilanteen myötä vallinnut epätietoisuus ehti myös aiheuttaa runsaasti epävarmuutta yrityksen asiakkaiden keskuudessa. Tilanne palautui kuitenkin normaaliin varsin nopeasti.
Keskiviikkona kerrottiin, että norjalainen hotellimoguli Petter Stordalen ostaa 40 prosenttia matkailukonserni Vingistä, johon Tjäreborg ja sen pohjoismaiset sisaryhtiöt kuuluvat.