Monille oli helpotus, että McLaren-kuljettaja Lewis Hamilton onnistui vihdoinkin katkaisemaan Sebastian Vettelin voittoputken värikkäässä ja tapahtumarikkaassa Kiinan GP:ssä.
- Hamiltonin voitto katkaisi ainakin väliaikaisesti Red Bullin hegemonian, brittilehti The Guardian kirjoitti.
- Vettelin ylivoima oli saanut monien kulmakarvat rypistymään - ei ainoastaan lähimpien kilpailijoiden McLarenin, Ferrarin ja Mercedeksen leirissä, vaan koko F1-yhteisössä. Michael Schumacherin ja Ferrarin valtakausi vuosisadan alussa oli jättänyt varjon lajin ylle, ja alkoi näyttää siltä, että viime vuoden maailmanmestari Vettel pystyisi vastaavaan hallintaan.
The Sun kehui Hamiltonin kylmäpäistä ajoa kilpailua edeltäneiden ongelmien jälkeen. Tallitoveri Jenson Buttonin erikoinen toilailu varikolla sai myös huomiota.
- Palkintopallilla olisi voinut olla kaksi brittiä, ellei Button olisi mokannut ajamalla RED BULLIN varikkoruutuun, lehti kirjoitti ja kehaisi formula ykkösten uudistuksia:
- Tuoreimmat viritykset ja Pirellin uudet renkaat - jotka on suunniteltu kulumaan nopeammin - tarjosivat 96 minuuttia yhtäjaksoista toimintaa. Juuri sitä, mitä moottoriurheilupomot halusivat,
Myös The Independent oli riemuissaan siitä, että Shanghain radalla riitti ohituksia ja tapahtumia.
- Jotkut ovat tuominneet vuosimallin 2011 formula ykköset liian sekaviksi. He ovat pääosin samoja ihmisiä, jotka aiemmin kutsuivat lajia tylsäksi. Kiinan GP osoitti, että kattojärjestö on tehnyt oikeita ratkaisuja Kersin ja DRS-takasiiven kanssa.
- Ja jokaisen, joka ei usko Lewis Hamiltonin olevan paras kisakuski juuri tällä hetkellä, olisi syytä painaa kelausnappia ja nauttia näkemästään uudelleen.
Saksalainen Bild harmitteli Vettelin ja Nico Rosbergin kokemia ongelmia.
- F1-maailmanmestarimme joutui ajamaan Shanghaissa 56 kierrosta lähes kokonaan ilman tärkeää radioyhteyttä varikolle. Kontaktihäiriö mikrofonissa maksoi hänelle kolmannen perättäisen voiton.
Uransa ensimmäistä voittoa tavoitellut Rosberg putosi kärkitaistosta, kun hän joutui säästelemään polttoainetta.
- Miksi Mercedes oli tankannut liian vähän? Oliko korkealla bensan hinnalla jotain tekemistä sen kanssa? Ei. Hopeanuolten piti olla kevyempiä ja sitä kautta nopeampia. Rosberg johtikin kisaa 14 kierroksen ajan - melkein viime tippaan asti...
"Ferrari floppasi"
Italiassa surkuteltiin Ferrarin kehnoa kilpailua. "Ferrari floppasi", saapasmaan suurin urheilulehti Gazzetta dello Sport julisti etusivullaan.
Ainoa valopilkku oli Felipe Massan pirteähkö esitys. Brasilialaiskuljettaja saikin arvosanaksi 8, kun taas tallitoverin Fernando Alonson suoritus arvioitiin kehnoksi (5,5).
- Tämä oli parasta Massaa Budapestin 2009 (vakava onnettomuus) jälkeen. Tätä hän tarvitsi ja tätä Ferrari tarvitsee, lehti kehui.
- Alonso taipui tallikaverilleen lähdössä eikä ollut yhtä terävä kuin yleensä.
Gazzetta dello Sport ei ollut tyytyväinen edes ohitussirkukseen, joka on lehden mielestä saatu aikaiseksi keinotekoisella tavalla.
- Lewis ohitti Sebastianin kiihdytyksessä Kersin antamalla lisäpotkulla. Plääh. Muiden ohitusten takana olivat enemmän tai vähemmän aukeavat takasiivet ja renkaat, joiden suoritustaso heittelehtii sattumanvaraisesti.
- Haluavatko ihmiset todella tällaiset formula ykköset, vai onko tämä muovinen F1 vaarassa menettää lisää uskottavuutta?
Torinossa ilmestyvä La Stampa epäili Alonson motivaation olevan kateissa. Siitä arvosana 5.
- Ei ollut jälkeäkään taistelijasta, joka puolustaa sijoitustaan viimeiseen asti. Alonso suhtautui mitä passiivisimmalla tavalla epäonnistuneeseen taktiikkaan, epäonnistuneessa kilpailussa ja epäonnistuneella autolla. Kolmas huono lähtö yhtä monessa kilpailussa on huono merkki,
"Alonso ei ollut parhaimmillaan"
Espanjalainen urheilulehti AS suhtautui harvinaisen kriittisesti Alonson suoritukseen, vaikka päävastuu epäonnistumisesta vieritettiinkin Ferrari-tallille.
- Ferrari putosi monta porrasta alemmaksi eikä kilpailu ollut Alonsonkaan parhaita. Hän sai huonon lähdön, ei ollut hyvässä vauhdissa missään vaiheessa, talli odotti liian kauan renkaanvaihtoa, teki saman virheen uudelleen, Schumacherin ohittaminen kesti liian kauan, kahden stopin taktiikan ansiosta renkaista ei ollut mihinkään muiden tullessa takaa ohi ja auto oli hidas - tuloksena seitsemäs sija.
- Pettynyt espanjalaismestari lyö jo nyrkkiä pöytään tallin kabineteissa. Fernando tarvitsee lisää vauhtia.
"Huolestuttavan ja katastrofaalisen" alkukauden jälkeen Alonso on jäänyt jo 42 pistettä MM-sarjaa johtavasta Vettelistä. Ferrarin espanjalaistähti on vaarassa pudota mestaruustaistelusta jo kauden alussa, ellei valtavaa eroa kärkeen saada kurottua umpeen ripeästi.
- Toivoisin olevani väärässä, mutta minusta Maranellossa näkyy jo lannistumisen merkkejä. Edes asturialainen ei ole entisensä: hän epäonnistuu kerta toisensa perään lähdöissä ja vauhti oli eilen hitaampaa kuin Massalla ja muilla paperilla vähemmän kilpailukykyisillä kuljettajilla, AS:n kolumnisti Raúl Romojaro ihmetteli.