Rovaniemen MM-rallissa nähtiin ensimmäisen kerran tilanne, jossa lajin kaksi kirkkainta tulevaisuuden tähteä olivat molemmat WRC-autossa.
LUE MYÖS: Kommentti: Kalle Rovanperä näytti Rovaniemellä uutta puolta itsestään – paljasti viimeisen ek:n maalissa sen, mikä oli käynyt rivien välistä jo aiemmin selväksi
LUE MYÖS: Tallipomo Latvala suitsutti Kalle Rovanperää, mutta Toyotalla on ison mietinnän paikka – "Asiat pitää tehdä jatkossa paremmin"
Viime kaudella rallin ykkösluokassa debytoinut Toyotan Kalle Rovanperä nappasi Rovaniemellä uransa parhaan MM-rallisijoituksen, kakkossijan, ja nousi ensimmäisen kerran urallaan MM-sarjan kärkeen.
Kyseessä on historiallinen saavutus, sillä 20-vuotias Rovanperä on kaikkien aikojen nuorin MM-sarjaa johtanut kuljettaja.
Rovanperää vuoden nuorempi Oliver Solberg puolestaan debytoi Rovaniemellä WRC-auton ratissa. 19-vuotias ruotsalainen ajoi Hyundailla kuin aikamies ja jätti ek:lta toiselle taakseen joukon huomattavasti nimekkäämpiä kuljettajia.
Lopputuloksissa Solberg oli seitsemäs menetettyään kuutossijan viimeisen ek:n pyörähdykseen. Sekin aiheutui lähinnä siksi, että Solberg teki kaikkensa lyödäkseen seitsenkertaisen maailmanmestarin, Toyotan Sébastien Ogierin ek-ajoissa ja viedäkseen näin Hyundain kovalta kilpakumppanilta MM-pisteitä.
Hyundain tallipäällikkö Andrea Adamo sanoi kilpailun jälkeisessä lehdistötilaisuudessa olevansa rallin puolesta iloinen Rovanperän ja Solbergin edesottamuksista.
– Se, että meillä on Kallen kaltainen MM-sarjaa johtava kuljettaja – vaikka hän ajaakin Toyotalla – ja Oliver, on hyvä asia, koska tarvitsemme nuoria kuljettajia houkuttelemaan nuorta sukupolvea rallin pariin ja pitämään lajin tulevaisuuden elossa. Kun meillä on 19–20-vuotiaita kuljettajia, saamme nuoremman sukupolven huomion.
Adamon mukaan Solbergin WRC-debyytistä päätettiin kuukausi sitten ajetun Monte Carlo -rallin aikana.
– Päätös tehtiin viimeisen erikoiskokeen aikana. Elämässä on asioita, joita ei päätetä niinkään järjellä vaan tunteella. Joskus se toimii, ja yleensä se toimii jopa paremmin kuin se, että miettii asiaa liikaa.
– Sanoin Alainille (tiimimanageri Penasselle), että: ”Annetaan hänelle mahdollisuus Suomessa testiautollamme.” Olimme tietysti vähän huolissamme. Äiti, isä, tiedättehän… Oli itse asiassa vaikeampi hallita Petteriä (Solbergia) kuin Oliveria. Tämä on ollut heille tunteikasta, mutta loppujen lopuksi Oliver teki sen, mitä pyysimme. Hän nautti, ja mielestäni hän ajoi hyvin.
Solberg siirtyi Hyundaille joulukuussa, ja hänen oli määrä ajaa tänä vuonna R5-autolla WRC2-luokassa. Rovaniemellä Solbergilta nähtyjen suoritusten perusteella esimerkiksi norjalaiskuljettaja Mads Östberg sanoi, ettei Solbergilla ole enää paluuta R5-autoon.
Asiasta päättävä Adamo ei kuitenkaan vielä sunnuntaina osannut tai halunnut ottaa kantaa siihen, milloin Solberg nähdään seuraavan kerran WRC-auton ratissa.
Mutta se on varmaa, että niin tapahtuu ennemmin tai myöhemmin.
– Hän on liian nuori sanomaan ei.
– Niin varmasti, mutta aiotko sinä sanoa lähiaikoina kyllä? lehdistötilaisuutta vetänyt Becs Williams uteli.
– Riippuu siitä, mitä tarkoittaa ”lähiaikoina”?
– Seuraavassa rallissa?
– Ei.
– Kauden ensimmäisellä puoliskolla?
– Milloin se loppuu?
– Safari-rallissa (kesäkuussa).
– Kuka tietää.