Tavarataloyhtiö Anttilan asettaminen konkurssiin on jättänyt monet internetin kautta tuotteita tilanneet asiakkaat tyhjän päälle. Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että riippuu maksutavasta saako asiakas ikinä rahojaan nyt takaisin.
Anttila Oy:n konkurssipesän pesänhoitaja sanoi eilen, että yritys ei toimita tilattuja tuotteita eteenpäin konkurssin jälkeen, koska konkurssilaki estää tämän.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies neuvoo maksamaan verkko-ostokset luottokortilla. Kilpailu- ja kuluttajavirasto sanookin tiedotteessaan, että kuluttajan maksutavasta riippuen rahat voi saada tilatusta tuotteesta takaisin.
Jos kuluttaja on maksanut tuotteen luottokortilla, maksun palauttamista voi hakea luottokorttiyhtiöltä kuluttajansuojalain nojalla, muistuttaa virasto tiedotteessaan. Mahdollisesti rahojen palauttaminen onnistuu myös tuotteen hankinnan rahoittaneiden muiden luottoyhtiöiden kanssa. Osassa pankkikortteja voi olla vastaava ominaisuus, mutta se vaihtelee yhtiöittäin.
Jos kuluttaja on viraston mukaan maksanut verkkokauppatilauksensa verkkopankissa niin tilanne on monimutkaisempi, koska näin kuluttajasta tulee yksi konkurssipesän velkojista.
– Kuluttajat voivat valvoa saataviaan konkurssissa. Kuluttajan on hyvä seurata konkurssipesän tiedotusta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä konkurssipesän pesänhoitajaan, virasto kirjoittaa.
Yksi keino saada rahat takaisin konkurssissa on Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan tuotteista tehtävä reklamaatio. Valitus voidaan tehdä tuotteista, jotka on hankittu ennen konkurssia. Valittaa voi tuotteen valmistajalle, maahantuojalle tai muulle aikaisempaa myyntiporrasta edustavalle yritykselle.
Kuluttajat voivat tarvittaessa olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan, koska ohjeita tarkennetaan viraston mukaan tilanteen mukaan.
www.kuluttajaneuvonta.fi
Klo 14.05. Jutusta on poistettu virheellinen kappale reklamoinnista. Reklamointi koskee vain virheellisiä tuotteita.