Kuluttajat jotka ovat ostaneet tuotteita Anttilan verkkokaupasta, eivätkä ole tuotteita saaneet, eivät niitä saakaan. Anttila Oy:n konkurssipesän pesänhoitaja Mikko Tiilikka kertoo MTV Uutisille, että konkurssilaki kieltää yritystä toimittamasta tilattuja tuotteita konkurssin jälkeen. Maksutapa määrittää, tuleeko kuluttaja näkemään rahojaan.
Mikko Tiilikka vertaa Anttilan tilannetta lentoyhtiöiden konkurssiin.
– Siinä vaiheessa kun yhtiö on asetettu konkurssiin, on sillä myös kielto suorittaa solmimaansa toimitussopimusta kuluttajan kanssa. Samaan tapaan kun lentoyhtiöt eivät lennä konkurssin jälkeen, eivät Anttilan verkkokaupassakaan tavarat liiku, Tiilikka sanoo.
Jos kuluttaja on siis lähipäivinä tilannut tuotteen NetAnttilasta, mutta tavara ei vielä lähtenyt toimitukseen, ei sitä konkurssilain nojalla voida toimittaa.
Kuluttajan kannalta toivottavaa on tässä tapauksessa on, että maksu on suoritettu luottokortilla.
– Luottokorttiyhtiö vastaa kaupasta, joten ottamalla yhteyttä korttiyhtiöön, rahat saa takaisin, Tiilikka kertoo.
Jos taas kauppa on tehty ja maksettu verkkopankissa, päätyy kuluttaja velkojien pitkään jonoon.
– Silloin on samoin oikeuksin velkojana kuin muutkin velkojat. Tällöin osan maksetusta rahasta voisi teoreettisestikin saada takaisin aikaisintaan vasta puolen vuoden päästä.
Anttila Oy:llä on velkaa noin 23 miljoonaa euroa. Suurimmat velkojat ovat Posti, Nordea ja Varma.
Verkkokauppa konkurssipesän haltuun
Anttila kertoi tänään konkurssitiedotteessaan, että sen verkkokauppa on väliaikaisesti suljettu, mutta se avataan mahdollisimman pian uudelleen.
Tämäkään ei edelleen tarkoita, että Anttila Oy voisi jatkaa toimittamattomien tavaroiden toimittamista. Verkkokaupan toiminnasta kantaa vastuun nyt konkurssipesä.
Sillä ei ole oikeuksia puuttua ennen konkurssia tapahtuneisiin kauppoihin.